Jak zmienia się świat zabawek?
W ciągu ostatnich 30 lat zmieniło się wiele aspektów społecznego i gospodarczego życia w naszym kraju. Rynek zabawek jest ciekawym polem do analizy i zadawania pytań – ile na nie wydajemy, czym się przy tym kierujemy i które są obecnie na topie?
Zabawkowy szał
Jeśli chodzi o polskie realia rynkowe dotyczące zabawek, w ciągu 30 lat zmieniły się one całkowicie. Wraz z transformacją gospodarczą w sklepach zaczęło się pojawiać coraz więcej produktów dla dzieci – w tym także niezliczone obecnie rodzaje zabawek. Zdecydowana większość z nich to importowane produkty, jednak można znaleźć również krajowe wyroby.
Nowi producenci nie mają łatwo, gdyż wyróżnić się wśród zabawek naprawdę ciężko. Oprócz fundamentalnych kwestii takich jak bezpieczeństwo, trzeba zadbać o szerokie walory edukacyjne zabawki, a nawet ekologiczność materiałów z których jest wykonana. Całość naturalnie powinna być dodatkowo konkurencyjna cenowo. Pozostaje również kwestia promocji i odpowiedniego kanału dystrybucji – tutaj widać trend zwiększający rolę Internetu, zarówno jako kanału sprzedaży i promocji (np. współpraca z blogami parentingowymi, kampanie reklamowe w wyszukiwarkach i serwisach video). Zjawisko powiększania się sfery e-commerce kosztem tradycyjnych sklepów jest oczywiście obserwowane od dawna, natomiast od niespełna dwóch lat z wiadomych względów dodatkowo przyspiesza. W poszukiwaniu odpowiednich zabawek warto zajrzeć na stronę sklepu Ola4Kids oferującego markowe zabawki dla dzieci i niemowląt.
Ile wydajemy na zabawki? Które wiodą prym?
Szacuje się iż w 2020 roku wartość rynku zabawek w Polsce zamknęła się w kwocie 1,8 mld złotych[1], co stanowiło niespełna 12% całego rynku produktów dla dzieci. Za sporą część sprzedaży odpowiadali "zabawkowi giganci" – koncerny LEGO Group, Mattel oraz Hasbro. Mocna pozycja tych firm nie jest dziełem przypadku ani chwilową modą – kto z nas nie słyszał o klockach LEGO® albo o lalce Barbie™ (produkowanej przez Mattel)? To produkty niemal kultowe, co nie oznacza jednak iż "zamknęły się" w przeszłości.
Jedną z zabawek, która wiąże się ze szczególnym sentymentem i w dalszym ciągu cieszy się ogromną popularnością, są wspomniane klocki LEGO®. Pokolenie obecnych 20- i 30-latków, którzy dzisiaj wchodzą w rolę rodziców jest w zasadzie pierwszym, które ma jeszcze w pamięci wspomnienia z dzieciństwa kiedy sami bawili się tymi słynnymi klockami. Dla nich klocki LEGO® były jeszcze bardziej elitarne niż aktualnie dla ich pociech, a olbrzymią radość potrafił sprawić nawet najmniejszy zestaw. Można w ciemno założyć, iż te wspomnienia w jakimś stopniu przekładają się na decyzje zakupowe.
Co do samych klocków, z biegiem czasu naturalnie sporo się zmieniło, jednak bazowe założenia będące fundamentem ich sukcesu pozostają niezmienne. Nie słabnie również za bardzo ich popularność wśród dzieci, co sprawia że przyszłość plastikowych cegiełek wydaje się niezagrożona (swoją drogą odnośnie plastiku – producent planuje przejście na bardziej ekologiczny materiał do 2030 roku). Zabawa z nimi staje się coraz bardziej interaktywna (np. za pomocą specjalnej aplikacji wydawanej przez firmę), co także jest znakiem czasu.
__
[1] Według raportu firmy PMR Market Experts
[2] zdjęcie pudełka i katalogu z archiwalnymi zestawami serii LEGO® Western z noweklocki.pl.
Komentarze
Prześlij komentarz
Dziękuję, że jesteś! Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza :)