TRYB JASNY/CIEMNY

Podróże po Europie cz. 1 - Poznajemy Francję. Scenariusz zajęć dla dzieci wraz z pomocami dydaktycznymi



Przygotujmy się na niesamowitą przygodę, w której dzieci odwiedzą różne kraje Europy, poznając ich kulturę, tradycje i ciekawostki. Każde z nich stanie się małym podróżnikiem, zbierając pieczątki w specjalnym paszporcie podróżnika. Cała zabawa podzielona jest na etapy, a każdy z nich to wizyta w innym kraju. Zapraszam do skorzystania z darmowych materiałów i przeniesienia się do Francji!

Paszport podróżnika do druku

W tym poście znajdziecie specjalnie dedykowany tej zabawie paszport podróżnika, w którym dzieci będą przyklejały znaczki lub pieczątki po "wizycie" w danym kraju. Każdy kraj to osobna stacja z zadaniami.



Poznajemy Francję - scenariusz zajęć dla dzieci

Cel zajęć:

Poznanie kultury, tradycji oraz ciekawostek związanych z Francją. Zajęcia mają na celu rozwijanie wiedzy o świecie, kreatywność oraz umiejętność pracy w grupie.

Materiały:

  • Mapy Francji (najlepiej w atlasach, jeśli nie macie dostępu, krok z szukaniem stolicy możecie pominąć lub wyszukać Paryż na telefonie na mapach Google)
  • Zdjęcia i ilustracje (Wieża Eiffla, Luwr, katedra Notre-Dame, francuskie potrawy)
  • Książki z bajkami La Fontaine'a
  • Materiały do robienia francuskich flag (kolorowy papier, klej, nożyczki)
  • Francuska muzyka, np. Edith Piaf, muzyka z serialu Alo, alo.
  • Małe bagietki, sery, owoce (np. winogrona. Uwaga: ten krok również możecie pominąć)

Plan zajęć:

1. Wprowadzenie

  • Powitanie dzieci i krótkie wprowadzenie do tematu zajęć. Prowadzący krótko opowiada o Francji, pokazuje na mapie, gdzie się znajduje, i jakie są jej najbardziej znane symbole.
  • Rozdanie małych map Francji dla każdego dziecka, aby mogły zobaczyć, gdzie leży ten kraj i zaznaczyć najważniejsze miejsca.

2. Wieża Eiffla

  • Opowiadanie o Wieży Eiffla: Dzieci malują własne wersje Wieży Eiffla. Prowadzący pokazuje zdjęcie i opowiada, że jest najbardziej kojarzoną z Francją budowlą. Prace dzieci można później powiesić na ścianie jako wystawę.

3. Literacka podróż: Bajki La Fontaine'a 

  • Czytanie bajek La Fontaine'a: Prowadzący czyta jedną (przykład znajdziecie w pliku) lub dwie krótkie bajki La Fontaine'a. Dzieci mogą dyskutować o morałach i przesłaniach bajek.

4. Muzyczna przerwa 

  • Słuchanie francuskiej muzyki: W tle leci francuska muzyka, np. piosenki Edith Piaf. Dzieci mogą zatańczyć lub po prostu posłuchać.
  • Nauka prostych słów: Prowadzący uczy dzieci kilku prostych francuskich zwrotów, takich jak „bonjour”, „merci”, „au revoir”.

5. Warsztaty kulinarne: Francuskie przekąski 

  • Przygotowanie przekąsek: Dzieci wspólnie przygotowują małe przekąski z bagietki, sera i owoców. Każde dziecko może skomponować swoją własną kanapkę.
  • Degustacja: Po przygotowaniu dzieci mogą spróbować swoich przekąsek i porozmawiać o smakach, które im się najbardziej podobały.

6. Robienie flag Francji 

  • Tworzenie flag: Dzieci wykonują własne flagi Francji z kolorowego papieru. Mogą je później zabrać do domu jako pamiątkę z zajęć. Możecie użyć karty pracy z flagą Francji, zamieszczoną w pliku.

7. Podsumowanie i zakończenie 

  • Quiz wiedzy: Krótkie pytania sprawdzające, co dzieci zapamiętały z zajęć (np. Jakie są kolory flagi Francji?)
  • Wręczenie dyplomów: Każde dziecko otrzymuje pieczątkę lub znaczek do paszportu.
  • Pożegnanie: Prowadzący dziękuje dzieciom za udział i zaprasza na kolejne zajęcia o innym kraju.
8. Popołudnie
  • We Francji pracowało i pracuje wielu artystów. Spod ich pędzli wyszły najbardziej znane na świecie dzieła sztuki. Dzieci malują obrazki w stylu impresjonistycznym, inspirując się dziełami Moneta lub van Gogha. Prowadzący zwraca uwagę na obraz Mona Lisy, który znajduje się w Luwrze.
  • Zabawa w "Malarza": Jedno dziecko, czyli malarz siedzi w środku koła i stuka w podłogę, reszta  pyta ,,Kto tam?”, ,,Malarz.”, ,,Czego ci potrzeba?”, ,,Farby”, ,,A w jakim kolorze?” ,,np. Czerwonym”, ,,A kto ma Ci ją dać?”  wybieramy kogoś, kto ma coś w tym kolorze, wówczas zastępuje malarza.

Dodatkowe uwagi:

  • Upewnij się, że każde dziecko ma możliwość uczestniczenia w każdej aktywności.
  • Zachęcaj dzieci do zadawania pytań i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami.
  • Zadbaj o bezpieczeństwo podczas warsztatów kulinarnych, aby nikt się nie skaleczył.

Poznajemy Francję. Pomoce dydaktyczne do pobrania TUTAJ

Komentarze

Polecam

instagram @dzieckiembadz

Copyright © Dzieckiem bądź