środa, 1 czerwca 2022

Kiedy udać się z dzieckiem do psychologa/psychiatry/pedagoga?


Wizyta dziecka u psychologa, psychiatry, czy pedagoga może być bardzo skutecznym sposobem na walkę z trudnościami emocjonalnymi/rozwojowymi/kryzysami dziecka. Aktualnie coraz więcej rodziców decyduje się na taką konsultację. Skąd wzięła się ta zależność? Kiedy udać się z dzieckiem do psychiatry, a kiedy wystarczy wizyta u specjalisty, jakim jest psycholog lub pedagog?

Rozwój dziecka – Co warto wiedzieć?

Proces, jakim jest rozwój dziecka to szeroki, wieloaspektowy ciąg wydarzeń, zmian oraz zachowań, jakie można zaobserwować u dziecka. Niestety wielu rodziców myli tak zwane skoki rozwojowe lub standardowe, rozwojowe zachowania swoich dzieci jako patologiczne. Fazy rozwoju dziecka dotyczą zasadniczo kilku podstawowych rodzajów. Mowa tutaj o rozwoju mowy, rozwoju ruchowym, rozwoju umiejętności poznawczych i intelektualnych, a także społecznych dziecka.

Są to jednak uśrednione wartości dla danej populacji. Nigdy nie należy traktować dziecka jako obserwacji z notatnikiem w ręku. W niektórych przypadkach rozwój społeczny, czy rozwój mowy może być nieco opóźniony. Nie oznacza to od razu nieprawidłowości rozwojowych, jednak wskazana jest wówczas konsultacja psychologiczna celem postawienia odpowiedniej diagnozy.

Kiedy warto udać się z dzieckiem do psychologa/ psychiatry/ pedagoga?

Należy przede wszystkim zaznaczyć, iż udanie się z dzieckiem do jednego z wymienionych powyżej specjalistów nie będzie oznaczało od razu, iż u dziecka zdiagnozowane zostaną jakiekolwiek nieprawidłowości. Nie należy także oceniać ani karcić rodziców, którzy z różnych przyczyn odwlekają taką wizytę. Bardzo często potrzebują oni wówczas nieco więcej czasu, przemyślenia pewnych kwestii, a także uświadomienia sobie istoty problemu. Niestety wielu rodziców uważa, że podejmując próbę rozwiązania problemu, spisują się od razu na pozycję rodziców, którzy odnieśli w życiu porażkę w procesie wychowywania dziecka.

Lęk opiekunów jest naturalnym i zrozumiałym zjawiskiem. Warto pamiętać, że wówczas same próby podjęcia poprawy sytuacji są tak samo ważne, jak profilaktyczna wizyta u stomatologa, czy okulisty z dzieckiem. Kiedy więc szczególnie warto udać się z dzieckiem do psychologa?


Problemy w nauce

Problemy w nauce mogą mieć różne podłoże i niekoniecznie być związane  lenistwem dziecka. Bardzo często obniżone możliwości edukacyjne związane są z obniżonym stanem funkcjonowania intelektualnego. W takim wypadku warto przeprowadzić badanie inteligencji dzięki nowoczesnym narzędziom diagnostycznym. Oczywiście nieco mniejsze możliwości edukacyjne uwarunkowane mogą być także specyficznymi trudnościami w uczeniu się jak dysleksja, dysortografia, czy dysgrafia.

Nadruchliwość

Kiedy dziecko nie jest w stanie się skoncentrować ani utrzymać uwagi na dłużej, niż kilka sekund, a także ma wzmożoną potrzebę ruchu, może oznaczać, iż może mieć to objawy nadruchliwości psychoruchowej, która objawia się różnorako. Pierwszym przykładem okazuje się nadruchliwość z deficytem uwagi, czy nadruchliwość psychoruchowa. W takich przypadkach bardzo często korzystnym rozwiązaniem okazuje ponadto konsultacja psychiatryczna lub neurologiczna. Niektóre formy nadruchliwości są trudne w zniwelowaniu bez zastosowania odpowiedniej farmakoterapii, które stymuluje poszczególne, niedobodźcowane obszary mózgu.

Problemy emocjonalne

Płaczliwość, złość, bunt, obrażanie się to jedyne niektóre z problemów emocjonalnych, z jakimi na co dzień zmagają się rodzice małych dzieci. Nie zawsze trudności emocjonalne wywołane są zaburzeniami. Często jest to wynik interakcji społecznych, zmian w systemie rodziny (np. rozwód). Trudności emocjonalne bywają także związane z fazą rozwojową i są jej naturalnym objawem.


Problemy w zakresie relacji rówieśniczych

Konflikty, trudności w nawiązywaniu relacji, a także trudności w zaadoptowaniu się do warunków bywają częste wśród dzieci. W takich sytuacjach warto skorzystać z rady psychologa lub pedagoga, który dzięki wdrożeniu odpowiednich ćwiczeń (np. redukujących lęk lub usprawniających kompetencje społeczno-emocjonalne) pomoże dziecku w zaadoptowaniu się w grupie rówieśniczej. To niezwykle ważne także wtedy, kiedy dziecko zmienia środowisko (np. idzie do nowej szkoły).

Artykuł powstał we współpracy z:

Empatio
Al. Architektów 10/3
ul. Szybowcowa 50/28
Wrocław

Rejestracja telefoniczna: 535 989 536

0 komentarzy

Prześlij komentarz

Dziękuję, że jesteś! Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza :)