wtorek, 22 sierpnia 2017

Proste zabawy organizacyjne dla 3-latków



Cześć! Nie oszukujmy się - 3-latki to bardzo wymagająca grupa i praca z dziećmi w tym wieku, nie należy do najłatwiejszych. Dla wielu z nich, przedszkole to pierwsze długie rozstanie z rodzicami, szczególnie z ukochaną mamą. Niektóre nie potrafią zasygnalizować potrzeb fizjologicznych, ani samodzielnie spożywać posiłków; czasem zdarzają się opóźnienia w rozwoju mowy. A na dodatek z niezrozumiałych dla nich przyczyn, zostają sparowane z innymi podobnymi sobie dziećmi, z których każde ma własne zdanie, emocje i potrzeby, co można porównać do wrzucenia dorosłego człowieka w plemię kosmitów ;)

Z drugiej strony, 3-latki to także dużo zalet dla nauczyciela - mając taką grupę od początku, dzierżymy w dłoniach ogromną pulę możliwości: jeżeli nauczymy dzieci odpowiednich zasad i zachowań, praca z nimi z miesiąca na miesiąc będzie coraz przyjemniejsza; takie maluchy są zawsze o wiele bardziej ciekawskie niż starsze, więc będą się cieszyć z praktycznie wszystkiego co im z uśmiechem pokażemy; są żądne wiedzy i nowych doświadczeń, wystarczy im coś dobrze zaprezentować, a będą rozkwitać pod naszym czujnym okiem; a u sporej części zwyczajne przytulenie pomoże wiele sytuacji kryzysowych zdusić w zarodku :) 

Mając na uwadze, że czas spędzony w przedszkolu i grupie przedszkolnej jest bardzo specyficznym i nowym doświadczeniem dla dzieci, chciałabym przedstawić zabawy, które są bardzo proste w przeprowadzeniu, a które pomogą z maluchami na początek i skupiają się wokół ułatwienia nauczycielom pracy :)

UWAGA: przed zabawami ustalamy zasady: nie ciągniemy, nie przepychamy się, nie popychamy kolegów i koleżanek!

Chwalimy!!!

Takie maluchy, jak wspomniałam na początku, nie są jeszcze za bardzo samodzielne, chociaż od reguły zawsze zdarzają się wyjątki. Wszystkie czynności trzeba im powoli i cierpliwie pokazywać i ciągle powtarzać, że potrafią, że umieją, że są już super dużymi przedszkolakami. Należy chwalić każdy, nawet najmniejszy przejaw postępu lub nawet chęć wykonania zadania mimo niepowodzenia. 

Koło

Umiejętność siedzenia w kole jest jedną z pierwszych rzeczy, których trzeba 3-latki nauczyć, z korzyścią dla przyszłości. Idealnie jeśli w sali mamy do dyspozycji podłogę z narysowanym kołem, albo wielki okrągły dywan. Jeżeli nie - możemy wykleić koło taśmą, nakleić małe kolorowe kółeczka lub inne znaczki. Zanim zachęcimy dzieci do siadania, możemy najpierw poprosić, żeby pousadzały na punktach maskotki, a potem pokazały czy one też tak pięknie jak maskotki siedzieć potrafią. Przy próbach siadania, korygujemy sposób siedzenia i wdrażamy do wiązania nóżek na kokardę, tudzież siedzenia po turecku. Miłą zachętą do takiego siadania, będzie wstążka zawiązana na kokardkę na dłoni dziecka, które próbuje opanować umiejętność. 

Przydatne zabawy:

Podajmy sobie ręce i zróbmy duże koło!
Zabawą i piosenką witamy się wesoło!

Robimy kółeczko,
okrągłe jajeczko,
tupiemy - dzieci tupią nóżkami
klaszczemy - dzieci klaszczą rączkami
stoimy już!

Nogą lewą, nogą prawą  - maszerujemy
maszerujmy sobie żwawo.
Podskoczymy, hop, wysoko! - podskakujemy
Hen do góry ku obłokom.
Zróbmy piękne koło, - podajemy sobie ręce
bawmy się wesoło.
Wszystko z nami śpiewa - machamy dłońmi na głową
ptaki, las i drzewa.
Wietrzyk w górze leci, 
klaszczą wszystkie dzieci. - klaszczemy
Wesoło śpiewamy,
do nas zapraszamy. - siadamy

Chodźcie wszyscy tu do koła. - przywołujemy dzieci ręką
Zabawimy się wesoło! - robimy młynek rękami
Witam dziś wszystkich Was. - kłaniamy się
Na zabawę nadszedł czas. - podnosimy ręce do góry
Jedna noga, druga noga. - wysuwamy na przemian nogi
Jedna ręka, druga ręka. - wysuwamy na przemian ręce
Cały tułów oraz głowa, - wykonujemy ruchy całym tułowiem i głową
Witam Was! - kłaniamy się i siadamy

Dobrze jest wybrać jeden wierszyk lub piosenkę, która będzie dla dzieci sygnałem do rozpoczynających się zajęć.

- Przedstawianie się - dzieci siedzą w kole, po kolei toczymy do uczestników zabawy piłkę i prosimy o przedstawienie się. Ewentualnie podajemy sobie w kole rekwizyt, np. mikrofon lub maskotkę. 

- Siadamy, wstajemy, skaczemy, klaszczemy... - ustawiamy dzieci w kółku. Pytamy czy potrafią pewnie stać na dwóch nóżkach. Dzieci na pewno nam to z chęcią zademonstrują ;) Następnie pytamy czy potrafią szybko usiąść. To też chętnie pokażą :) Zmieniamy co chwila komendy: siadamy, a teraz wstajemy. Siadamy, wstajemy... itd. Kiedy dzieci załapią, nagle mówimy: a teraz skaczemy! Podsuwamy aktywności, jakie nam tylko przyjdą do głowy. 

- Trzymamy mocno, nie puszczamy - tworzymy z dziećmi koło. Proponujemy, żeby mocno trzymały się za ręce, tak jakby się do siebie przykleiły. Następnie szybko idziemy do środka koła, a potem na zewnątrz, tak daleko jak pozwalają wyciągnięte ramiona. 

- z chustą animacyjną - na początek wystarczy zwykłe machanie chustą do muzyki, udawanie różnego rodzaju natężenia wiatru, kołysanie dziecka w chuście, robienie karuzeli;

- Balonik - dzieci tworzą koło i podchodzą do środka koła, tworząc ściśniętą grupę. W rytm słów wierszyka cofają się do tyłu, a na końcu upadają na ziemię:

Baloniku nasz malutki,
rośnij duży, okrąglutki.
Balon rośnie, że aż strach,
zrobił trach, a my wszyscy bam na ziemię!

- Kółko graniaste - Dzieci łapią się za ręce i chodząc w kółeczku śpiewają słowa piosenki, gdy dochodzimy do "bęc", wszyscy uczestnicy przewracają się.

Kółko graniaste czworokanciaste,
kółko nam się połamało,
cztery grosze kosztowało,
a my wszyscy bęc!

- Stary niedźwiedź mocno śpi - wśród dzieci wybieramy niedźwiedzia, który siada w kole i udaje, że śpi (ale najlepiej jeśli tą rolę na początku pełni dorosły). Dzieci trzymając się za ręce chodzą w kółko i śpiewają piosenkę. Kiedy padają słowa „trzecia godzina niedźwiedź łapie”, niedźwiedź musi złapać jedno z uciekających dzieci.

Stary niedźwiedź mocno śpi x2,
My się go boimy,
Na palcach chodzimy,
Jak się zbudzi to nas zje x2.
Pierwsza godzina, niedźwiedź śpi,
Druga godzina, niedźwiedź chrapie,
Trzecia godzina, niedźwiedź łapie!!!

- Podawanie piłki 

Zamiast piłki może być cokolwiek, ważne, żeby było miękkie i przyjemne w dotyku. Możemy podawać w kole bardzo szybko tak, aby piłka nie spadła na ziemię lub baaaardzo wolno. Pobawmy się w udawanie różnych przeciwieństw: podajemy piłkę pięknie pachnącą i cuchnącą, wesołą i złą, lekką jak piórko i ciężką jak słoń. 

Dzień dobry, do widzenia i zwroty grzecznościowe

Wprowadzanie dobrych manier powinniśmy zacząć jak najszybciej, bo najzwyczajniej w świecie miło jest być uprzejmym. 

Świetną piosenką na naukę zwrotu: "Dzień dobry" jest piosenka z repertuaru Misia i Margolci. Do piosenki możemy dołożyć choreografię.


Dzień dobry Tato i Mamo kochana,
dzień dobry wszystkim mówię już od rana.
Dzień dobry wołam do pana sąsiada,
dzień będzie dobry nawet gdy deszcz pada.

Pogłaszczę pieska, przytulę też kotka,
Dzień dobry powiem jeśli kogoś spotkam.
Pomacham ręką do pana sąsiada,
Już świeci słońce, deszczyk przestał padać.

- Dzień dobry, do widzenia - do zabawy przydadzą się woreczki lub maskotki, które dzieci i nauczyciel kładą na głowę. Udajemy, że woreczek jest kapelusikiem. Na słowa: dzień dobry - teatralnym gestem ściągamy kapelusik/woreczek i kłaniamy się kolegom i koleżankom, po czym odkładamy woreczek na głowę. Na słowa: do widzenia - wykonujemy skłon głową do przodu, tak aby woreczek spadł na ziemię. 

Codziennie głośno po przyjściu witamy i żegnamy się z dziećmi, pilnujemy również, aby robili to rodzice i opiekunowie.

- Proszę, przepraszam, dziękuję - prosta pokazywanka, możecie wykorzystywać ją z muzyką lub w inny dowolny, wymyślony przez Was sposób, np. jako zabawę orientacyjno-porządkową.

Proszę - dzieci wykonują gest składania rączek
Przepraszam - przytulają kolegę/koleżankę
Dziękuję - kłaniają się koledze/koleżance

Sprzątanie

Niestety, najłatwiej zachęcić dzieci do sprzątania, zaczynając sprzątać samemu :) Stopniowo, kiedy dzieci będą nabywały nawyku sprzątania po sobie, coraz bardziej się wycofujemy. Przy okazji możemy mówić wierszyk, który później stanie się sygnałem:

Sprzątamy, sprzątamy, bo dwie rączki mamy!

O zabawki zawsze dbamy, po zabawie posprzątamy,
każdy przedszkolak to wie, po zabawie sprząta się!

Świetnie zrobić ze sprzątania zabawy z lekką nutką rywalizacji, np.  sprzątamy szybko, na czas, używając klepsydry lub minutnika, kiedy gra piosenka, jeżeli uda się posprzątać wszystkie zabawki, dzieci wygrywają i mogą wybrać zabawę; ogłaszamy konkurs, kto posprząta najwięcej zabawek.

Żeby zachować porządek, każda zabawka powinna mieć swoje stałe, nienaruszalne miejsce, na które po każdej zakończonej aktywności zostanie odniesiona. Dla 3-latków przydać się mogą nalepki z graficznym przedstawieniem co na danej półce, kąciku lub w pudełku mieszka.

Nie przesadzajmy z ilością zabawek. Im mniej, tym lepiej i łatwiej nad nimi zapanować. Kiedy schowamy połowę, a za jakiś czas wyciągniemy i schowamy to, czym dzieci się do tej pory bawiły, będą miały wrażenie, że dostają nowe zabawki.

Tutaj znajdziecie plansze do kącików tematycznych z zestawu nr 1 do pobrania 

A tutaj plansze do kącików tematycznych z zestawu nr 2 w grochy <3

 Kiedy mamy już miejsca ustalone, to możemy zorganizować zabawę polegającą zwyczajnie na zrobieniu hiper bałaganu, a potem szybciutkim odnoszeniu zabawek do swoich domków :)

Tutaj znajdziecie etykiety na najbardziej popularne zabawki


A tutaj na zabawki, które najbardziej polecam dla 3-latków

Piosenki "sprzątające" dostępne do przesłuchania w serwisie YT:

Domisie - Taniec odkurzaniec


Domisie - Domisiowe sprzątanie 


Miś i Margolcia - Bałagan



Orkiestra Dni Naszych - Piosenka o sprzątaniu domu


Posprzątajmy razem bałagan w pokoju



Możecie też wybrać piosenkę, która jest dość szybka i rytmiczna, a niekoniecznie związana ze sprzątaniem, np. w latynoamerykańskich rytmach :)

Ubieranie się

Chyba każdy kto miał do czynienia z najmłodszymi dziećmi, wie ile czasu zajmuje ubranie całej 25-ki. Często wygląda to tak, że sam proces ubierania się zajmuje trzy razy więcej niż pobyt na dworze. 

Warto poprosić rodziców dzieci (lub samemu wyłuskać ze starych, nienoszonych ubrań) o przyniesienie różnych ubranek dziecięcych, ubrań dla dorosłych lub zapięć - guzików, rzepów, pasków, zatrzasków. Każde dziecko dostaje misia lub lalkę i po prostu je ubiera/rozbiera na początku z naszą pomocą, a w wolnej chwili dajemy się dzieciom bawić zapięciami lub przebierać się w przyniesione ubrania. Możliwość poprzebierania się i zabawy nietypowymi akcesoriami pobudzi motorykę i sprawi, że dziecko chętniej będzie dokonywało samodzielnych prób.

Wspaniale sprawdzi się także wybieranie strojów odpowiednich do pory roku lub panującej za oknem pogody.

Często widuję dzieci, które pozostawione bez rodziców ubierają się samodzielnie albo przynajmniej próbują, a gdy tylko pojawią się mama lub tata, siedzą jak kukiełki, podczas gdy rodzic cały spocony i zmęczony próbuje wcisnąć but na sztywną stopę, dlatego dobrze jest zachęcać rodziców do pozwolenia dzieciom bycia w tej kwestii jak najbardziej samodzielnymi, bo aby dziecko zaczęło być samodzielne, trzeba mu to po prostu umożliwić, a czasem nawet pozwolić, żeby metodą prób i błędów przez pół godziny same ubierały kurtkę. Kiedy dziecko protestuje i mówi, że nie umie założyć danej części garderoby, powtarzamy mu, że umie i że jak będzie miało kłopot, to troszeczkę mu pomożemy.

Jedzenie

Aby uniknąć zachlapanego stołu i rozmiękłych kawałków ziemniaków na podłodze, a w każdym razie AŻ tylu, bawmy się z dziećmi w jedzenie. Do miseczki nasypujemy koraliki, kaszę, groch, dzieci karmią tym lalkę albo zrobionego z pudełka stworka, nabierając na łyżkę. Trzeba tylko mocno uważać, żeby nie brały niczego do buzi! Wygrywa ten, kogo jedzenie najczęściej trafi do buzi zabawki :)

Nauka nakrywania do stołu pójdzie gładko, kiedy na dużym kawałku kartonu odrysujemy lub narysujemy poszczególne elementy - serwetkę, zastawę i sztućce. Zadaniem dzieci będzie położyć prawdziwe odpowiedniki na odpowiednich miejscach, a potem próbować na sucho bez kartonowej podkładki.

Uczmy dzieci odpowiedniego zachowania się przy stole i posługiwania sztućcami. Super jeżeli miałyby specjalne plastikowe sztućce dla dzieci do swobodnej zabawy.

Przydatne wierszyki:

Marmolada, czekolada przy jedzeniu się nie gada.

Przy jedzeniu się nie gada, bo się w brzuchu źle układa. 

Przy jedzeniu się nie gada, bo się pluje na sąsiada.

Ustawianie się w linii

3-latki ciężko zachęcić do ustawiania się w pary, przynajmniej na początku. Dlatego czasem lepiej zacząć od nauki ustawiania się w linię, rządek. Taki rządek prowadzimy potem z łatwością do łazienki, do szatni, na podwórko.
Najłatwiej nakleić lub narysować na podłodze długą, prostą linię i na umówiony sygnał zachęcać dzieci, żeby szybko na niej stanęły.

Przydatne zabawy:

- Jedzie pociąg z daleka - nauczyciel zaczyna śpiewać piosenkę:

Jedzie pociąg z daleka,
Ani chwili nie czeka,
Ani chwili nie czeka,
I przed nami ucieka.
Konduktorze łaskawy,
Zawieź nas do Warszawy,
Pięknie pana prosimy,
Jeszcze miejsca widzimy.
Trudno, trudno to będzie,
Dużo osób jest wszędzie.
A więc prędko wsiadajcie,
Do Warszawy ruszajcie.

Dzieci tymczasem podczas śpiewania, ustawiają się jedno za drugim w szeregu, trzymają się kładąc osobie stojącej przed nimi ręce ramionach.

- Idzie wąż - nauczyciel mówi rymowankę, "zgarniając" przy okazji po kolei dzieci, aż utworzą węża:

Idzie wąż, idzie wąż,
(imię dziecka) się nie boi
 i dlatego za nim stoi, ssss!

Dziecko wymienione przez nauczyciela kładzie osobie stojącej przed nim ręce na ramionach.

Przydatne do nauki tworzenia linii okażą się również długie sznurki, skakanka, guma do skakania. Jedna osoba, najlepiej nauczyciel, trzyma początek sznurka, a reszta grupy ma za zadanie go trzymać i udawać pociąg. W sprzedaży znajdziemy gotowe węże spacerowe, których również można użyć do nauki.

Przeciwieństwa

Zabawy z przeciwieństwami dla dzieci są niesamowicie zabawne i bardzo potrzebne!  Dzięki nim oprócz rozwoju słownictwa, nabywają zrozumienia i wykonywania podstawowych poleceń, np. usiądź-wstań, chodzimy-biegamy, jesteśmy cicho-jesteśmy głośno oraz rozróżniania zachowań negatywnych - np. bicie i pozytywnych - np. przytulenie kogoś smutnego itp. Uwielbiam angielską piosenkę Super Simple Songs - Open shut them, która właśnie o prostych przeciwieństwach opowiada :) Dzieci ją kochają, śpiewaliśmy zarówno po angielsku jak i luźną polską wersję:


Otwórz, zamknij, otwórz, zamknij - otwieramy i zamykamy dłonie
i zrób lekko klap, klap, klap. - delikatnie klaszczemy
Otwórz, zamknij, otwórz, zamknij - otwieramy i zamykamy dłonie
i kolanka mocno złap! - łapiemy kolana

Duży i mały, duży i mały, - otwieramy szeroko ręce, po czym zbliżamy je
duży, duży, mały, mały. x2 - otwieramy szeroko ręce, po czym zbliżamy je

Szybko, wolno, szybko, wolno, - robimy na przemian szybki i wolny kołowrotek
szybko, szybko, wolno, wolno. x2 - robimy na przemian szybki i wolny kołowrotek

Głośno, cicho, głośno, cicho, - śpiewamy głośno, śpiewamy cicho
Głośno, głośno, cśś cicho. x2 - śpiewamy głośno, śpiewamy cicho i przykładamy palec do ust

Proszę, nie - dziękuję, proszę, nie - dziękuję, - składamy ręce w geście proszenia
Proszę, proszę, proszę, proszę, nie - dziękuję. x2  - kręcimy głową i wyciągamy dłoń w geście stopu

A kuku! A kuku! - zasłaniamy twarz dłońmi, po czym szybko odsłaniamy
A ku, a ku, a kuku! x2 - zasłaniamy twarz dłońmi, po czym szybko odsłaniamy

A <<<TUTAJ>>> odsyłam do posta o kartach z przeciwieństwami do pobrania.

- Dzwoneczek - dzieci siedzą w kole i podają sobie z rąk do rąk dzwoneczek w taki sposób, aby nie wydał z siebie żadnego dźwięku. Kiedy dzwonek zatoczy pełne koło, mówimy szeptem: "cicho". Następnie dzieci podają sobie dzwoneczek dzwoniąc nim z całej siły. Kiedy dzwoneczek zatoczy pełne koło, mówimy wyraźnie: "głośno".

Mycie zębów

Do uatrakcyjnienia mycia zębów przyda się ich mycie przy klasyku Fasolek - Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda lub ustawienie minutnika.




Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda, tak się zaczyna wielka przygoda. 
Myję zęby, bo wiem dobrze o tym, kto ich nie myje ten ma kłopoty,
Żeby zdrowe zęby mieć, trzeba tylko chcieć. 

Szczotko, szczotko, hej szczoteczko, ooo
Zatańcz ze mną, tak w kółeczko, ooo
W prawo, w lewo, w lewo, w prawo, ooo 
Po jedzeniu, kręć się żwawo, ooo 
W prawo, w lewo, w lewo, w prawo, ooo 
Po jedzeniu kręć się za żwawo, ooo. 

Bo to bardzo ważna rzecz, żeby zdrowe zęby mieć.

Dodatkowo można zorganizować konkurs najśmieszniejszej miny podczas szczotkowania lub próby pokazywania różnych emocji. Dzieci powinny myć zęby przez minimum 2 minuty, a przy jednej umywalce stać od 1 do 2  osób.

Magiczne pudełko

Przydaje się do wprowadzania i zaciekawiania tematyką zajęć. Zasada jest prosta - przygotowujemy pudełko, najlepiej dość duże, kolorowe, z otworem na rękę lub ze zdejmowanym wieczkiem. Przed zajęciami chowamy do niego wszystko to, co będzie w danym dniu omawiane. Jeżeli nie dysponujecie przedmiotami, zawsze w środku mogą znaleźć się obrazki. Do pudełka po kolei podchodzą wszystkie dzieci i po cichutku sprawdzają co jest w środku, mogą potrząsać nim z pomocą nauczyciela, wąchać, nasłuchiwać, dotykać... co tam wolicie :) Nawet zwyczajne zdjęcia demonstracyjne, będą o wiele ciekawsze, jeśli przed prezentacją wyciągniemy je z pudełka.

Bonus na poprawę humoru: gilgotki, bańki, Baby Shark i wesołe piosenki

Są niezawodne :) Wystarczy na chwilę zmienić się w gilgotkowego potwora, albo popuszczać z dziećmi bańki i pozwolić im je poprzebijać, żeby w mig zapomniały o płaczu za rodzicami. Moje maluchy lubiły też zabawę polegającą na tym, że gilgotkowy potwór spał, a one musiały się do niego cichutko skradać... Jednak kiedy tylko do jego uszu dotarł najmniejszy dźwięk, rzucał się w pościg za wrzeszczącymi uciekinierami.

Moim odkryciem jest piosenka Baby Shark, którą uwielbiają dosłownie wszyscy i świetnie do niej tańczą. Uwaga - włączenie jej dzieciom raz, może sprawić, że przez cały rok będą chciały słuchać jej na okrągło!


Oprócz Baby shark fenomenalnie sprawdzały się u mnie Lisek łakomczuszek Śpiewających Brzdąców i nieco wolniejsza W Układzie Słonecznym NutkoSfery.







Karty ruchowe

Dzieci uwielbiają wcielać się w różne zwierzęta! Pomocne do zabawy okażą się na pewno karty ruchowe, które znajdziecie poniżej:

Karty ruchowe

Piosenki z pokazywaniem

Naprawdę mogą uratować każdą sytuację. Maluszki doskonale się przy nich bawią :)

Moje ulubione 15 piosenek z pokazywaniem dla dzieci znajdziecie klikając tutaj:

Piosenki z pokazywaniem dla dzieci


Jak uspokoić płaczące dziecko?

Większość dzieci, która przekroczy próg Waszej sali będzie płakać, to zupełnie normalne. Jak szybko opanować płacz maluszków?

Bardziej obszerny post na ten temat znajdziecie TUTAJ!!!

Powodzenia!

2 komentarze: