Zabawa Gdzie jest miś? Ćwiczenia orientacji przestrzennej dla dzieci
Czy wiesz, że orientacja przestrzenna to jedna z najważniejszych umiejętności, która warunkuje sukces w nauce czytania, pisania i matematyki? Zanim dziecko nauczy się, gdzie jest lewy margines zeszytu, musi opanować proste przyimki i relacje w otaczającej go rzeczywistości: NA, POD, ZA, OBOK!
Z okazji Dnia Pluszowego Misia (25 listopada) stworzyłam wyjątkowy i uroczy pakiet edukacyjny, który łączy uwielbianą przez maluchy maskotkę z efektywną nauką przez zabawę.
Jeśli szukasz gotowych ćwiczeń na przyimki i rozwijanie percepcji wzrokowej – to dla Ciebie idealne miejsce! „Gdzie jest Miś?” to materiał, który wciągnie Twoje dziecko lub całą grupę przedszkolną a nawet młodsze dzieci z podstawówki!
Zabawa z ulubioną maskotką aktywizuje motywację i pozwala na przeniesienie abstrakcyjnych pojęć (pod, pomiędzy, przed) do świata realnego i dotykalnego. Plik PDF do pobrania zawiera sekwencje instrukcji oraz grafiki tego samego misia, co jest kluczowe dla percepcji wzrokowej i utrwalania obrazu w pamięci.
3 zabawy z misiem, które rozwiną Twoje dziecko:
Materiały z misiem są uniwersalne i pozwalają na prowadzenie różnorodnych zajęć, angażujących zarówno motorykę małą (praca przy stoliku), jak i motorykę dużą (zabawa ruchowa).
1. Kodowanie i dekodowanie – czyli czysta percepcja wzorkowa
Jest to idealne ćwiczenie wstępne. Dziecko otrzymuje karty ze słowami (np. POD, NA) oraz karty z obrazkami przedstawiającymi misia w różnych miejscach.
Zadanie: dopasowanie prawidłowego przyimka do ilustracji. To ćwiczenie rozwija umiejętność kodowania (widzę obrazek - nazywam przyimek) i dekodowania (czytam przyimek - wyobrażam sobie obrazek).
2. Zabawa ruchowa i sekwencje przestrzenne
To najbardziej dynamiczny wariant, angażujący całe ciało i motorykę dużą. Wykorzystaj dołączone paski z sekwencjami przyimków (np. NA, POD, OBOK).
Zadanie: dziecko (lub grupa) losuje pasek instrukcji i musi wykonać całą sekwencję, przenosząc misia z miejsca na miejsce zgodnie z kolejnością przyimków. To doskonały trening pamięci sekwencyjnej, koncentracji i planowania ruchu w przestrzeni.
3. Tworzenie własnych instrukcji – kreatywne myślenie
Gdy dziecko opanuje już podstawowe zasady, przejdźcie do kreatywnej pracy. Użyjcie kart z przyimkami do tworzenia własnych, bardziej złożonych poleceń, wykorzystując całe otoczenie:
miś jest OBOK stołu!
miś jest ZA mamą!
miś jest POMIĘDZY dwoma klockami!
miś jest NA poduszce!
Ta swobodna forma zabawy utrwala zastosowanie przyimków w codziennym języku i zachęca do elastycznego myślenia przestrzennego.
POBIERZ MATERIAŁ JUŻ DZIŚ!
Nie czekaj! Przygotuj się na Dzień Pluszowego Misia i wzbogać swoją kolekcję pomocy terapeutycznych i edukacyjnych o ten wyjątkowy pakiet.
Kliknij poniższy link i pobierz zestaw „Gdzie jest Miś?” – gotowy do wydruku i natychmiastowego użycia!
➡️ POBIERZ ZABAWĘ ORIENTACJA PRZESTRZENNA „GDZIE JEST MIŚ?”
Pamiętaj: inwestycja w rozwój orientacji przestrzennej to inwestycja w przyszłe sukcesy Twojego dziecka w szkole! Udanej zabawy!

Wspaniała nauka przez zabawę. Dziękuję 😊
OdpowiedzUsuńMa pani bardzo fajne, przydatne i pomysłowe pomoce do zajęć. Często zniechęca korzystam.
OdpowiedzUsuń