TRYB JASNY/CIEMNY

Poradnik dla nauczyciela przedszkola - wszystko co musisz wiedzieć zaczynając pracę w przedszkolu!

poradnik dla nauczyciela przedszkola - wszystko co musisz wiedzieć zaczynając pracę w przedszkolu


Zaczynasz pracę w przedszkolu? A może wracasz po urlopie macierzyńskim? Ten obszerny poradnik jest skierowany właśnie do Ciebie! Nie każdy wie, że praca nauczyciela przedszkola to wyzwanie, które wymaga nie tylko odpowiednich kwalifikacji, ale także wielu cech osobowościowych i umiejętności praktycznych. Co musisz wiedzieć na start? 

Różnice między pracą nauczyciela w przedszkolu prywatnym a publicznym

Studia skończone, dyplom w garści. Rozpoczynasz przegląd ofert na rynku pracy. Jeżeli chodzi o przedszkola, ścieżki są dwie - przedszkola prywatne oraz przedszkola publiczne/państwowe. Ofert pracy w przedszkolu państwowym najlepiej szukać na stronach kuratorium oświaty. Praca nauczyciela w przedszkolu publicznym i prywatnym różni się pod wieloma względami, w tym w zakresie finansowania, warunków pracy, ścieżek awansu zawodowego, programów nauczania oraz relacji z rodzicami. Wybór miejsca pracy zależy od indywidualnych preferencji, jego oczekiwań zawodowych oraz podejścia. Obie formy przedszkoli mają swoje unikalne wyzwania i korzyści, a zrozumienie tych różnic może pomóc Ci w dokonaniu najlepszego wyboru.

Przedszkole publiczne czy prywatne - podstawowe różnice

Przedszkola publiczne

Przedszkola publiczne są finansowane z budżetu państwa lub samorządów, co oznacza, że środki na ich funkcjonowanie pochodzą z podatków. Podlegają one rygorystycznym regulacjom prawnym i administracyjnym, które określają zasady funkcjonowania, programy nauczania, wynagrodzenia oraz inne aspekty pracy. Proces rekrutacji dzieci do przedszkoli publicznych jest zazwyczaj określony przez lokalne władze oświatowe i może być bardziej formalny i skomplikowany.

Wynagrodzenia nauczycieli w przedszkolach publicznych są zazwyczaj regulowane przez państwo i określone w ramach siatki płac. Mogą być one stabilne, ale nie zawsze konkurencyjne w porównaniu do sektora prywatnego.

Godziny pracy są często ściśle określone, a nauczyciele mają zapewnione dodatkowe korzyści, takie jak urlop zdrowotny.

Dostęp do zasobów dydaktycznych i materiałów może być ograniczony ze względu na budżet państwowy.

Nauczyciele w przedszkolach publicznych mają jasno określone ścieżki awansu zawodowego, które są regulowane przez prawo oświatowe. Obejmują one stopnie zawodowe, takie jak:

  - stażysta

  - nauczyciel kontraktowy

  - nauczyciel mianowany

  - nauczyciel dyplomowany

Awans zawodowy opiera się na stażu pracy, ukończonych szkoleniach, kursach doskonalących oraz ocenach pracy. Proces ten jest bardzo formalny i wymaga spełnienia określonych kryteriów. 


Przedszkola prywatne

Przedszkola prywatne są finansowane głównie z opłat wnoszonych przez rodziców, co daje większą swobodę w zarządzaniu budżetem. Często mają większą autonomię w kwestii programów nauczania, zarządzania personelem oraz organizacji pracy. Mogą oferować bardziej zróżnicowane programy edukacyjne dostosowane do potrzeb rynku i oczekiwań rodziców. Proces rekrutacji dzieci może być mniej formalny i bardziej elastyczny, ale opłaty za przedszkole prywatne są zazwyczaj wyższe.

Wynagrodzenia mogą być bardziej konkurencyjne i zróżnicowane, często zależne od renomy przedszkola i jego lokalizacji. Mogą być także powiązane z wynikami i ocenami pracy nauczyciela.

Mogą być bardziej elastyczne, ale mogą również wymagać większego zaangażowania czasowego, w tym dodatkowych godzin pracy poza standardowym czasem pracy.

Często mają lepszy dostęp do nowoczesnych zasobów dydaktycznych i materiałów edukacyjnych, co może pozytywnie wpływać na jakość nauczania.

Ścieżki awansu mogą być mniej formalne i bardziej zależne od wewnętrznych polityk przedszkola. Mogą obejmować awans na stanowiska kierownicze lub specjalistyczne, takie jak koordynator programowy, dyrektor placówki czy specjalista ds. edukacji.

Awans może zależeć od wyników pracy, zaangażowania, umiejętności oraz ocen przełożonych i rodziców. Często jest bardziej elastyczny i szybki, ale mniej uregulowany prawnie.


Plan dnia w przedszkolu - jak wygląda dzień nauczyciela przedszkola?

Ramowy plan dnia

Zdecydowana większość przedszkoli przy określaniu swoich zadań i organizowaniu aktywności, kieruje się ramowym planem dnia. Jak wygląda dzień w przedszkolu od strony nauczyciela?

1. Schodzenie się dzieci

Dzień w przedszkolu rozpoczyna się wcześnie rano, zazwyczaj od 6.00, 6.30 kiedy to dzieci przychodzą do placówki. Czas do śniadania jest okresem, w którym dzieci mają możliwość swobodnej zabawy oraz integracji z rówieśnikami z innych grup. W tym czasie nauczyciel wita dzieci, pomaga im w organizacji dnia, a także czuwa nad ich bezpieczeństwem. Warto wykorzystać ten czas na obserwację zachowań dzieci, które mogą dostarczyć cennych informacji na temat ich potrzeb i samopoczucia.


2. Śniadanie

Śniadanie to ważny punkt dnia, który dostarcza dzieciom energii na nadchodzące zajęcia. Jest to również okazja do nauki samodzielności oraz zasad dobrego zachowania przy stole. Nauczyciel wspiera dzieci w myciu rąk, personel rozdaje posiłki i pilnuje, aby każde dziecko miało odpowiednią ilość jedzenia. Podczas śniadania można także prowadzić rozmowy na różne tematy, co sprzyja rozwijaniu umiejętności rozmawiania.


3. Zajęcia dydaktyczne

Po śniadaniu dzieci zazwyczaj uczestniczą w zorganizowanych zajęciach edukacyjnych. Mogą to być różnego rodzaju aktywności, takie jak zajęcia plastyczne, muzyczne, ruchowe czy językowe. Nauczyciel planuje te zajęcia w taki sposób, aby były one dostosowane do wieku i możliwości dzieci, a także wspierały ich rozwój w różnych sferach. Jest to również dobry moment na realizację tematów programowych.


4. Zabawy na świeżym powietrzu

Przed obiadem dzieci mają czas na zajęcia ruchowe i aktywności na świeżym powietrzu. Tego typu aktywności są niezbędne dla prawidłowego rozwoju fizycznego dzieci, a także pomagają w rozładowaniu nadmiaru energii. Nauczyciel organizuje gry i zabawy, które sprzyjają współpracy oraz rozwijają zdolności motoryczne. Ważne jest, aby dzieci miały odpowiedni ubiór do pogody i mogły cieszyć się zabawą na dworze.


5. Obiad

Obiad to kolejny ważny punkt dnia, który dostarcza dzieciom niezbędnych składników odżywczych.


6. Relaksacja

Po intensywnych aktywnościach dzieci potrzebują chwili wytchnienia. Czas po obiedzie to idealny moment na relaksację. W przedszkolu często organizuje się wtedy czas na leżakowanie lub ciche zabawy. Nauczyciel może włączyć spokojną muzykę, przeczytać dzieciom bajkę lub zorganizować inne formy wyciszenia. Relaksacja jest ważna dla regeneracji sił i przygotowania się do dalszej części dnia.


7. Czas po relaksacji

Po relaksacji dzieci są gotowe do dalszych zajęć. Mogą to być zajęcia tematyczne, eksperymenty, prace plastyczne lub inne formy aktywności, które rozwijają ich kreatywność i umiejętności poznawcze. Nauczyciel powinien dostosować te zajęcia do indywidualnych potrzeb i zainteresowań dzieci, aby były one angażujące i stymulujące.


8. Zabawy swobodne i rozchodzenie się dzieci 

Na zakończenie dnia dzieci mają czas na zabawę swobodną, która jest kluczowa dla ich rozwoju społecznego i emocjonalnego. Można też wyjść z dziećmi na dwór. Nauczyciel obserwuje, jak dzieci wchodzą w interakcje, wspiera je w rozwiązywaniu konfliktów i dba o to, aby zabawy były bezpieczne i rozwijające. Czas na swobodną zabawę jest również okazją do rozmów z rodzicami, którzy przychodzą po odbiór dzieci.


Przewodnik dla nauczyciela - czy jest konieczny? Jak skontaktować się z wydawnictwami, które oferują przewodniki?


Niektórzy demonizują przewodniki, ale ja uważam, że przewodnik dla nauczyciela jest niezwykle pomocnym narzędziem, zwłaszcza dla początkujących w zawodzie. Zawiera on nie tylko teoretyczne podstawy pedagogiki, ale również praktyczne wskazówki dotyczące organizacji zajęć, scenariusze występów, metody planowania pracy oraz radzenia sobie z różnymi wyzwaniami, które mogą pojawić się w codziennej pracy z dziećmi. Wydawnictwa prześcigają się w tym, aby przewodniki były jak najbardziej atrakcyjne i pomoce. 

Aby skontaktować się z wydawnictwami oferującymi przewodniki, warto przede wszystkim przeszukać internet pod kątem dostępnych publikacji dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Odwiedzić targi edukacyjne w dużych miastach, gdzie często prezentowane są nowe materiały dydaktyczne. Skonsultować się z doświadczonymi nauczycielami, którzy mogą polecić sprawdzone źródła, zazwyczaj nauczyciele, z którymi będziesz pracować wiedzą już to i owo na temat wydawnictw i podręczników. Bezpośrednio skontaktować się z wydawnictwami edukacyjnymi, takimi jak WSiP, MAC Edukacja, Nowa Era, PWN, które oferują szeroki wybór materiałów dla nauczycieli.

Jak planować zajęcia w przedszkolu?

Właśnie tutaj z pomocą nauczycielom początkującym, przychodzą przewodniki, ponieważ rozplanowanie tematów na cały rok szkolny, mamy dzięki nim z głowy.

Ogólnie, wybór tematów zajęć w przedszkolu powinien być dostosowany do wieku, zainteresowań oraz potrzeb rozwojowych dzieci. Dobrze jest, aby tematy były zróżnicowane i obejmowały różne dziedziny, takie jak przyroda, kultura, sztuka, nauki ścisłe i społeczne. 


Przy wyborze tematów warto:

- skonsultować się z programem nauczania i wytycznymi Ministerstwa Edukacji.

- obserwować zainteresowania dzieci i dostosować tematy do ich aktualnych fascynacji.

- korzystać z kalendarza świąt nietypowych, świąt i wydarzeń, które mogą stanowić inspirację do zajęć (np. Dzień Kropki, Dzień Ziemi, Dzień Pluszowego Misia).

- wykorzystywać materiały i zasoby dostępne w przedszkolu oraz w lokalnej społeczności (np. zaproszenie gości, wycieczki).


Karty pracy w przedszkolu - tak czy nie?


Karty pracy mogą być bardzo przydatnym narzędziem w pracy z przedszkolakami, jeśli są stosowane w sposób przemyślany i dostosowany do wieku oraz możliwości dzieci. Karty pracy pomagają w rozwijaniu różnych umiejętności, takich jak zdolności manualne, koncentracja, logiczne myślenie oraz podstawowe umiejętności matematyczne i językowe.

Ważne jest, aby:

- Nie przeciążać dzieci zadaniami i dostosować poziom trudności do ich możliwości.

- Używać kart pracy jako uzupełnienie innych form aktywności, a nie jako główną formę nauki. W przedszkolu głównymi aktywnościami powinny być zabawy muzyczno-ruchowe oraz edukacja przez zabawę!

- Wybierać karty pracy, które są atrakcyjne wizualnie i angażujące dla dzieci.

Często wśród dostępnych kart pracy obserwuję, że są dla dzieci po prostu zbyt trudne lub nużące. Dlatego warto stosować np. taki schemat kart:

Dzieci w wieku 3-4 lata

Ilość kart pracy

  • Zalecana ilość: 1-2 karty pracy dziennie.
  • Czas pracy: maksymalnie 10-15 minut na jedną kartę.

Rodzaje kart pracy

  • Proste kolorowanki: karty pracy z dużymi obrazkami do kolorowania pomagają rozwijać zdolności manualne i koncentrację.
  • Łączenie kropek: proste zadania polegające na łączeniu kropek w celu stworzenia obrazka, co wspiera koordynację ręka-oko.
  • Naklejki: karty pracy, które wymagają umieszczania naklejek w odpowiednich miejscach, rozwijają precyzję i sprawność manualną. Naklejki najlepiej sprawdzają się u maluszków.
  • Wyklejanki: karty pracy z miejscami na wyklejenie elementów np. ciastoliną.
  • Proste zadania grafomotoryczne: linie do rysowania po śladzie lub wycinania, co wspomaga rozwój motoryki małej.

Dzieci w wieku 4-5 lat

Ilość kart pracy

  • Zalecana ilość: 2-3 karty pracy dziennie.
  • Czas pracy: maksymalnie 15-20 minut na jedną kartę.

Rodzaje kart pracy

  • Kolorowanki tematyczne: obrazki związane z aktualnym tematem zajęć (np. pory roku, zwierzęta).
  • Proste zadania logiczne: zadania typu „znajdź różnice” czy „połącz pary” rozwijające logiczne myślenie.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne: pisanie po śladzie liter, cyfr oraz proste szlaczki.
  • Łamigłówki i labirynty: proste zadania, które wymagają myślenia przestrzennego i cierpliwości.

Dzieci w wieku 5-6 lat

Ilość kart pracy

  • Zalecana ilość: 3-4 karty pracy dziennie.
  • Czas pracy: maksymalnie 20-25 minut na jedną kartę.

Rodzaje kart pracy

  • Zaawansowane kolorowanki: obrazki z większą ilością szczegółów do kolorowania.
  • Zadania matematyczne: proste liczenie, rozpoznawanie cyfr, łączenie liczby z odpowiednią ilością przedmiotów.
  • Ćwiczenia językowe: łączenie liter w proste słowa, rozpoznawanie liter, proste rymy.
  • Zadania rozwijające logiczne myślenie: prostsze sudoku, układanki, dopasowywanie bardziej skomplikowanych przedmiotów do ich cieni.


Dokumenty i akty prawne w pracy nauczyciela polskiego przedszkola

Każda placówka, w której będziesz pracować, na pewno zapozna Cię z wymaganą przez siebie dokumentacją. Dokumentacja może różnić się w zależności od placówki, jednak najważniejsza papierologia o której musisz wiedzieć na start to:

Dziennik - czyli najważniejszy dokument w polskim przedszkolu


Dziennik jest kluczowym dokumentem w pracy nauczyciela przedszkola. Służy do rejestrowania obecności dzieci, planowania i dokumentowania zajęć oraz notowania ważnych wydarzeń i obserwacji. Prowadzenie dziennika wymaga systematyczności i dokładności, ponieważ jest on nie tylko narzędziem pracy, ale również dokumentem kontrolnym.


W dzienniku zapisuje się:

- listę obecności dzieci.

- tematy zajęć i aktywności.

- uwagi dotyczące postępów i zachowania dzieci.

- informacje o wycieczkach i wydarzeniach specjalnych.

- notatki z rozmów z rodzicami. W dzienniku nie ma na to zbyt dużo miejsca, dlatego warto założyć chociażby w zwykłym zeszycie, rejestr kontaktów z rodzicami. Najlepiej sprawdza się jako tabelka, podzielona na miejsca na datę, opis zdarzenia/rozmowy, podpis nauczyciela, podpis rodzica/opiekuna. Sporządzanie notatek z rozmów przydaje się w sytuacjach trudnych i konfliktowych.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych  to dokument, który określa cele, zadania oraz treści nauczania i wychowania w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych. Ma ona na celu zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka, uwzględniając jego indywidualne potrzeby i możliwości.

Karta Nauczyciela

Karta Nauczyciela to ustawa regulująca status zawodowy nauczycieli w Polsce, obejmująca ich prawa, obowiązki, warunki pracy oraz system wynagradzania. Jest to dokument kluczowy dla osób pracujących w oświacie, w tym nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich.

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. dotyczy szczegółowych warunków i trybu uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Dokument ten precyzuje zasady i wymagania dotyczące poszczególnych stopni awansu, które nauczyciele muszą spełnić, aby móc przejść na kolejne etapy swojej kariery zawodowej.


Praca nauczyciela jest trudna


Praca nauczyciela przedszkola oczywiście może być bardzo satysfakcjonująca, ale jest również pełna wyzwań. Koniec, kropka. Większość osób rozpoczynających pracę, tak naprawdę nie zdaje sobie sprawy z jej realiów. Zapanowanie nad grupą małych dzieci, ich rodzicami, nierzadko skomplikowane relacje z innymi pracownikami i kadrą, mogą spędzać sen z powiek, szczególnie na początku lub jeśli należysz do osób wysoko wrażliwych. Nie martw się, po kilku tygodniach, miesiącach, latach i nabyciu doświadczenia, wiele spowszednieje. Jednak, w trudnych chwilach ważne jest, aby nauczyciel miał wsparcie i umiał sobie radzić ze stresem. Oto kilka wskazówek:


- ZACHOWAJ SPOKÓJ. W sytuacjach kryzysowych kluczowe jest zachowanie spokoju i opanowania. Dzieci szybko wyczuwają emocje nauczyciela, dlatego warto starać się nie przenosić swojego stresu na grupę.

- NIE BÓJ SIĘ PYTAĆ I PROSIĆ O POMOC. Warto korzystać z doświadczenia i wsparcia innych nauczycieli. Wspólna praca i wymiana doświadczeń mogą być bardzo pomocne. Wbrew opiniom, wielu nauczycieli chętnie udziela wsparcia młodszym i mniej doświadczonym.

- DBAJ O SAMOROZWÓJ. Uczestniczenie w szkoleniach i kursach doskonalących może pomóc w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami i wprowadzeniu nowych, skutecznych metod. W internecie znajdziesz mnóstwo ciekawych kursów i szkoleń dla nauczycieli.

- RELAKS. Nauczyciel powinien dbać o swój własny relaks i zdrowie psychiczne. Regularny odpoczynek, hobby, sport czy medytacja mogą pomóc w redukcji stresu. Staraj się nie myśleć o pracy w domu.


Współpraca z rodzicami


Współpraca z rodzicami jest kluczowym elementem pracy nauczyciela przedszkola. Budowanie pozytywnych relacji z rodzicami wpływa na rozwój dziecka i wspiera proces edukacyjny. 

Jak nawiązywać współpracę z rodzicami?


- Organizowanie regularnych spotkań/zebrań z rodzicami, na których można omówić postępy dziecka i ewentualne problemy. Zazwyczaj ich częstotliwość jest narzucana odgórnie. Pracuję nad artykułem o pierwszym zebraniu, więc kiedy się pojawi, tutaj znajdziecie odnośnik :)

- Utrzymywanie stałej komunikacji, zarówno formalnej (listy, e-maile, e-dziennik), jak i nieformalnej (rozmowy przy odbiorze dzieci).

- Angażowanie rodziców w życie przedszkola poprzez wspólne projekty i wydarzenia. Np. opowiadanie o wykonywanym przez rodzica zawodzie, czytanie książek.

- Budowanie zaufania poprzez uczciwość, otwartość i empatię. Nawet jeśli nie jesteś osobą z dużym doświadczeniem, rodziców zawsze "kupi" osoba, której szczerze zależy na dobru ich dzieci. Pamiętaj, że w 99 % przypadków rodzic to nie wróg, lecz sprzymierzeniec i osoba, która również potrzebuje Twojej wiedzy i pomocy.


Współpraca z resztą kadry - dyrekcją i koleżankami i kolegami z pracy


Przed rozpoczęciem roku szkolnego, w przedszkolach są organizowane rady pedagogiczne lub/i zebrania dla personelu, na których dyrekcja komunikuje plany na przyszły rok, rozdziela zadania oraz mówi o swoich oczekiwaniach. 

Wszystkie osoby pracujące w danym miejscu powinny wzajemnie wspierać się w realizacji celów edukacyjnych i organizacyjnych oraz budować relacje oparte na wzajemnym szacunku i zrozumieniu, a także dzielić się wiedzą i doświadczeniem, co przyczynia się do rozwoju zawodowego całego zespołu. 

Materiały i pomoce dla nauczycieli przedszkola


W przedszkolu ważne są różnorodne materiały, które wspierają codzienną pracę nauczyciela i dzieci. Najważniejsze z nich to: 

Materiały plastyczne: długopisy, ołówki, papier kolorowy, biały, kredki, mazaki, farby, nożyczki, kleje, taśma klejąca, teczki, segregatory, koszulki na dokumenty.

Materiały dydaktyczne: książki i podręczniki, zestawy do eksperymentów i gier edukacyjnych, puzzle, klocki, układanki, tablice, flipcharty, plakaty edukacyjne.

W pracy nauczyciela przedszkola obowiązkowo trzeba mieć też: kalendarz i plan zajęć, laptop, smartfon, drukarkę. Pozostała elektronika, która się przyda to: głośnik, tablica multimedialna i mikrofon. Te ostatnie często są obecnie dostępne w placówkach. 

Na początku roku należy skompletować wyprawkę plastyczną dla grupy. W zależności od przedszkola, rodzice wpłacają pieniądze nauczycielowi, z których kupuje on potrzebne grupie materiały wg swojego uznania i doświadczenia, dzieci przynoszą rzeczy z listy z wyprawką indywidualnie; te materiały są później trzymane w przedszkolu; wyprawką zajmuje się trójka klasowa/grupowa, wybierana na pierwszym zebraniu z rodzicami.

Jeżeli chodzi o nasze własne przygotowanie do zajęć, do oprócz pomocy, które otrzymujemy od wydawnictwa, przyda się właściwie WSZYSTKO. Wszystko, co pomoże przekazać wiedzę o otaczającym dzieci świecie.

Ciekawe pomoce i materiały do zajęć znajdziecie w różnych sklepach, wymienię takie, z których najczęściej korzystam/korzystałam:

Empik, Smyk, Action, Flying Tiger, Pepco, Castorama, Leroy Merlin, Allegro, SHEIN, Temu, Aliexpress, hipermarkety typu Auchan, Lidl, Biedronka, Kaufland, Carrefour. 

Jak powinien ubierać się nauczyciel przedszkola?

Nauczyciel przedszkola spędza dużo czasu w ruchu, angażując się w różne aktywności z dziećmi, takie jak zabawy, gry ruchowe czy prace plastyczne. Dlatego ubrania powinny być przede wszystkim wygodne i niekrępujące ruchów; dobrze zaopatrzyć się w zestaw na deszczową pogodę:

- luźne spodnie lub legginsy

- sukienka

- koszulki i bluzki z naturalnych materiałów

- obuwie - adidasy, mokasyny lub balerinki

- kurtka przeciwdeszczowa, wodoodporne buty

Szkolenia dla nauczycieli


Ostatnim elementem, który chcę tu poruszyć są szkolenia, ponieważ są kluczowe dla rozwoju zawodowego nauczycieli. Mogą one dotyczyć różnych aspektów pracy w przedszkolu, takich jak:


- nowoczesne metody nauczania

- zarządzanie grupą

- rozwój emocjonalny dzieci

- trudne sytuacje z dziećmi i rodzicami

- pierwsza pomoc przedmedyczna

Warto szukać ciekawych i inspirujących szkoleń w internecie oraz grupach nauczycielskich na Facebooku.


Praca nauczyciela przedszkola to wyzwanie, pełne codziennych radości, ale też trudności. To od nauczyciela zależy, jakie wspomnienia i umiejętności dzieci wyniosą z tych pierwszych lat edukacji. Przewodnik ten ma na celu wspierać nauczycieli w ich codziennych obowiązkach, dostarczać niezbędnych narzędzi i inspiracji, a także przypominać, jak ważna jest ich rola w życiu dzieci.


Pamiętaj, że bycie nauczycielem to nie tylko zawód, ale przede wszystkim misja. To Ty kształtujesz przyszłość, przekazujesz wiedzę i wartości, które będą towarzyszyć dzieciom przez całe życie. W chwilach zwątpienia, zawsze warto pamiętać o sile, jaką niesie Twoje powołanie.

„Największą nagrodą dla nauczyciela jest przekonanie, że zostawił ślad w życiu ucznia, który pójdzie przez życie pewniejszy siebie, mądrzejszy i bardziej ciekawy świata.” – Maria Montessori

Komentarze

  1. Choć pracuje w przedszkolu już kilka lat to z ciekawością przeczytałam ten artykuł. Przygotowuje się do nowego roku szkolnego i dzięki niemu odświeżyłam potrzebne do pracy informacje. Każdy, kto rozpoczyna i kontynuuje prace z najmłodszymi, znajdzie tu odpowiedzi na wszystkie nurtujące pytania. Dziękuje :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję, że jesteś! Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza :)

Polecam

instagram @dzieckiembadz

Copyright © Dzieckiem bądź