Wielkanocne zabawy matematyczne
Jak można je wykorzystać?
Układanie rytmów
Ćwiczenia w układaniu rytmów pomagają dzieciom zauważać powtarzalność różnych wzorców, korzystania z nich w rozmaitych sytuacjach, pozwalają lepiej rozumieć otaczający je świat, a w przyszłości - łatwiej uczyć się matematyki. Pamiętajmy, że układając rytm, każde ogniwo należy powtórzyć przynajmniej trzykrotnie. Jeżeli dzieci załapią prawidłowość, pozwólmy im samym je układać.
Rytmy można układać naprawdę ze wszystkiego co tylko przyjdzie nam do głowy. Poniżej rytmiczne zajączki do pobrania:
Zajączki nadadzą się również do wykorzystania jako liczmany w kolejnym zadaniu.
Przeliczanie
Najprostsza możliwa aktywność - kładziemy przed dzieckiem pisanki lub kurczaczki i prosimy, żeby powiedziało ile ich jest. Wkładamy je do woreczka i pytamy ile znajduje się w woreczku, ile musimy dołożyć lub zabrać, żeby zostało tyle i tyle. Liczymy obiekty w ciągu, a następnie je przestawiamy, żeby pomóc dzieciom zauważyć, że niezależnie od układu, ich liczba zostaje taka sama. Odejmujemy i dodajemy kurczaczki i pisanki za każdym razem pytając ile ich jest.
Przeliczanie z Zajączkiem Wielkanocnym
Potrzebne będą maskotka lub obrazek Zajączka, liczmany; użyłam pomponików, również kupionych kiedyś w Pepco. Dodatkowo dołączyłam szczypce, bo ciężko pracuję z niektórymi maluchami nad chwytem pęsetkowym. Informujemy dzieci, że Zajączek ma problemy z liczeniem. Celowo podczas liczenia popełniamy błędy i prosimy dzieci, żeby nas poprawiały. Pomponiki chwytamy szczypcami lub pęsetami.
Kurczaczki i jajka
Kładziemy przed dziećmi daną liczbę kurczaczków i jajek, prosimy, żeby połączyły je w pary, pytamy czy każdy kurczaczek będzie miał swoje jajko. Kolejnym wariantem jest rozdzielanie pisanek po równo, żeby każdy kurczaczek dostał tyle samo jajek.
Kurczaczki w kurniku
Pudełko w którym kupiłam kurczaczki jest wykonane na kształt mini zagrody, ale można wykorzystać cokolwiek. Kładziemy przed dziećmi karteczki z cyframi, dodatkowo możemy pokazywać odpowiednią ilość oczek na kostce do gry, jeżeli dzieci mają jeszcze problemy z rozpoznawaniem cyfr. Prosimy, żeby włożyły do zagrody tyle kurczaczków, ile jest napisane na kartce/pokazane na kostce.
Propozycją do druku jest zadanie z pisanką - na jednej połowie zamieściłam kurczaczki, a na drugiej cyfrę. Przecinamy pisanki wzdłuż linii i mieszamy wszystko. Dziecko przelicza kurczaczki i dopasowuje do odpowiedniej cyfry.
Koszyk i pisanki
Jeśli macie możliwość, do zabawy wykorzystajcie prawdziwy koszyk i sztuczne pisanki. A jeśli nie macie możliwości, mam dla Was gotowe druki :)
Przy koszyku kładziemy karteczkę z cyfrą, prosimy dzieci, żeby włożyły do niego tyle jajek ile wskazuje cyfra...
lub...
drukujecie moje koszyki i pisanki. Dla oszczędzających tusz - istnieje opcja wydrukowania jednego koszyka, zalaminowania go i uzupełnienia w pustym polu za pomocą mazaka suchościeralnego.
PS: te pisanki z szalonymi wzorami też sprawdzą się jako liczmany i do układania rytmów!
Dopasowywanie cyfry do liczby pisanek
Kładziemy przed dziećmi daną liczbę pisanek. Prosimy, żeby dopasowały do nich odpowiednią cyfrę. Można dodatkowo pokazywać odpowiednią liczbę oczek na kostce/kostkach.
Lubię liczyć przy pomocy zadań tekstowych. Myślę, że dzieci często też wolą zadania z historyjką niż samo "suche" liczenie. Bohaterami moich zadań będą oczywiście Zajączek, kurczaczki i pisanki. Ale przy wymyślaniu możemy dać upust sile naszej wyobraźni 😉 Podaję zadania przykładowe:
Zadanie 1 Zajączek miał w koszyczku 5 pisanek. 1 zaniósł kurczaczkowi, a 3 rozdał dzieciom. Ile zostało pisanek w koszyczku Zajączka?
Zadanie 2 Z jajek w kurniku wykluło się 10 kurczaczków. 5 kurczaczków wyruszyło razem z Zajączkiem roznosić wielkanocne koszyczki. Ile kurczaczków zostało w kurniku?
Zapraszam Was również do skorzystania z innych materiałów z kategorii WIELKANOC.
super, dziekuje
OdpowiedzUsuńProszę bardzo :)
Usuń