Szkoła dla dzieci w spektrum autyzmu - co oferuje swoim podopiecznym?
Autyzm to szereg cech neurorozwojowych, obserwowane u coraz większej liczby dzieci. Nieodzowna jest więc pomóc im w zdobywaniu wiedzy i umiejętności funkcjonowania w społeczeństwie. Czym są zatem szkoły dla dzieci w spektrum autyzmu?
Czym jest spektrum autyzmu?
Spektrum autyzmu odnosi się do zakresu różnorodności objawów i cech związanych ze spektrum autyzmu (ASD). Zaburzenia te obejmują szeroki zakres objawów, umiejętności społecznych, komunikacyjnych i behawioralnych. Osoby znajdujące się na spektrum autyzmu mogą mieć różne poziomy funkcjonowania intelektualnego oraz różne style uczenia się.
Nie ma jednego typowego obrazu osoby z autyzmem, ponieważ każda osoba może prezentować unikalny zestaw cech. Niektóre z charakterystycznych cech autyzmu mogą obejmować trudności w komunikacji werbalnej i niewerbalnej, ograniczone zainteresowania i powtarzające się zachowania. Jednakże, istnieją też osoby z autyzmem, które wykazują wysoki poziom funkcjonowania i posiadają specjalne zdolności, takie jak szczególne zainteresowanie matematyką, sztuką czy muzyką.
Jak działa szkoła dla autystów?
Szkoła dla dzieci z autyzmem, zwane również szkołami specjalnymi lub placówkami edukacyjnymi dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPEN), mają na celu zapewnienie środowiska edukacyjnego dostosowanego do potrzeb uczniów ze spektrum autyzmu. Nauczyciele w szkołach dla dzieci z autyzmem często opracowują spersonalizowane programy edukacyjne, dostosowując je do indywidualnych potrzeb dziecka. Programy te uwzględniają indywidualne umiejętności, zainteresowania i potrzeby uczniów. Programy te mogą obejmować zarówno akademickie cele, jak i cele związane z nauką umiejętności społecznych, komunikacyjnych i samodzielności. Uczniowie mogą otrzymywać naukę w małych grupach lub indywidualnie, co pozwala nauczycielom zapewnić bardziej intensywną i skuteczną naukę, dostosowaną do potrzeb każdego ucznia. Uczniowie z autyzmem często mają różne wrażliwości sensoryczne. Szkoła terapeutyczna często zapewnia środowisko, które uwzględnia te różnice sensoryczne, np. poprzez zastosowanie stref spokoju, gdzie uczniowie mogą się uspokajać w przypadku przeciążenia sensorycznego.
Terapeutyczna szkoła podstawowa czy przedszkole terapeutyczne działają w zasadzie tak samo, jak zwykłe placówki, jednak z poszanowaniem i zrozumieniem indywidualnych potrzeb każdego ucznia. Wiele zajęć terapeutycznych prowadzone jest metodą integracji sensorycznej. Dzieci uczęszczające na takie zajęcia robią widoczne postępy. Dotyczy to uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, zespołem Aspergera czy cierpiących na niepełnosprawność sprzężoną. Szkoła dla autystów daje dzieciom tak bardzo potrzebne im poczucie bezpieczeństwa.
Komentarze
Prześlij komentarz
Dziękuję, że jesteś! Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza :)