"Dzień Autyzmu - Razem jesteśmy wyjątkowi!" - scenariusz zajęć dla przedszkolaków
2 kwietnia obchodzimy Dzień Świadomości Autyzmu. Po przeczytaniu wielu publikacji, w szczególności lekturze bloga Atypowa dziewczyna, przygotowałam dla Was pakiet wspierających podczas tego dnia materiałów skierowanych do młodszych dzieci. Poniżej znajdziecie szczegółowy scenariusz zajęć dla przedszkolaków na temat Dnia Akceptacji Autyzmu. Zajęcia te mają na celu promowanie akceptacji, zrozumienia i włączania dzieci z autyzmem. Zaprojektowane są tak, aby były interaktywne, edukacyjne i przyjazne dla dzieci. Przedstawiam propozycję zajęć, które mogą być dostosowane do potrzeb i zasobów każdej grupy przedszkolnej.
Tytuł zajęć:
"Dzień Akceptacji Autyzmu - Razem jesteśmy wyjątkowi!"
Cel główny:
- Promowanie akceptacji i zrozumienia różnorodności, ze szczególnym uwzględnieniem autyzmu.
- Rozwój empatii i umiejętności społecznych dzieci.
Grupa docelowa:
Przedszkolaki w wieku 4-6 lat.
Czas trwania:
Ok. 60 minut.
Materiały:
- Książki obrazkowe o tematyce różnorodności i akceptacji,
- Kolorowe kartki, kredki, farby,
- Muzyka do tańca i relaksacji,
- Czekoladowe lub wydrukowane złote monety (dostępne w pliku).
Struktura i przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie (10 minut)
- Krótka rozmowa na temat różnorodności i unikalności każdego z nas. Pytania do dzieci: "W czym jesteś wyjątkowy/a? Co lubisz robić?"
- Wprowadzenie tematu autyzmu: "Czy słyszeliście o czymś takim jak autyzm? To sposób, w jaki niektóre osoby widzą świat i komunikują się z innymi. Wszyscy jesteśmy różni, ale każdy z nas jest wyjątkowy i ważny."
Wprowadzenie symboli: Pokaż znak nieskończoności i złoto (Au), wyjaśniając, że są to nowe symbole akceptacji autyzmu. Znak nieskończoności oznacza różnorodność sposobów myślenia, a złoto - wartość i akceptację każdego człowieka.
2. Aktywność kreatywna: Moja nieskończoność (20 minut)
Tworzenie znaku nieskończoności: Każde dziecko otrzymuje kartkę w kształcie znaku nieskończoności i dekoruje ją kredkami lub farbami, wyrażając przez to swoją unikalność i różnorodność.
Dyskusja: Dzieci prezentują swoje prace i opowiadają o tym, co je czyni wyjątkowymi. Nauczyciel podkreśla, że każda osoba jest niepowtarzalna i ważna.
3. Czytanie książki obrazkowej (15 minut)
- Czytanie wybranej książki obrazkowej o akceptacji i różnorodności, która przedstawia postać z autyzmem w pozytywnym świetle.
- Krótka dyskusja po przeczytaniu: "Jakie uczucia miał bohater? Jak możemy pomóc naszym przyjaciołom, którzy mogą potrzebować wsparcia?"
4. Zabawa tropiąca: Poszukiwanie złota (5 minut)
Zabawa w poszukiwaczy: Uczestnicy szukają ukrytych złotych monet czekoladowych (lub monet do druku dostępnych w pliku) w sali.
Nauka przez zabawę: Wyjaśnij, że poszukiwanie złota to metafora odkrywania i doceniania unikalnych cech każdego z nas.
5. Taniec i ruch - "Taniec różnorodności" (10 minut)
- Zabawa ruchowa z muzyką, podczas której dzieci naśladują różne ruchy i wyrażają siebie przez taniec. Można użyć piosenek o tematyce akceptacji i przyjaźni.
- Celem jest pokazanie, że każdy z nas może wyrażać siebie na wiele sposobów i wszystkie te sposoby są wspaniałe.
6. Zakończenie - Rozmowa o uczuciach (5 minut)
- Krótka rozmowa na temat tego, czego dzieci nauczyły się dzisiaj o akceptacji i autyzmie oraz o symbolach autyzmu.
- Podkreślenie, że ważne jest, aby być dobrym przyjacielem i pokazywać wsparcie dla innych.
Wskazówki dla nauczycieli:
Używaj prostego i zrozumiałego języka, dostosowanego do wieku dzieci.
Zachęcaj dzieci do wyrażania swoich myśli i uczuć.
Bądź gotowy odpowiedzieć na pytania dotyczące autyzmu, unikaj stereotypów, np. na autyzm jest chorobą, na autyzm cierpią głównie chłopcy, osoby autystyczne nie potrafią mówić.
Monitoruj interakcje między dziećmi, aby zapewnić pozytywne i wspierające środowisko.
Komentarze
Prześlij komentarz
Dziękuję, że jesteś! Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza :)