TRYB JASNY/CIEMNY

„Co byś czuł/czuła gdyby…” – karty do ćwiczenia empatii. Pomysły na Dzień Empatii 2 października w przedszkolu i szkole

dzień empatii 2 października, dzień empatii w przedszkolu, dzień empatii w szkole, trening TUS, trening umiejętności społecznych, tus ćwiczenia, tus karty pracy, zabawy o emocjach w przedszkolu, nauka empatii u dzieci, nauka empatii w przedszkolu


Idealne na: dzień empatii w przedszkolu, dzień empatii w szkole, zajęcia wychowawcze oraz trening TUS (Trening Umiejętności Społecznych).

Rozpoznawanie i nazywanie uczuć to fundament relacji rówieśniczych oraz bezpiecznego klimatu w grupie. Zapraszam do darmowej pomocy edukacyjnej – zestawu kart „Co byś czuł/czuła gdyby…”, dzięki którym dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym uczą się empatii, komunikacji i regulacji emocji. Materiał sprawdzi się zarówno 2 października – w Dniu Empatii, jak i przez cały rok na godzinach wychowawczych, w terapii, na zajęciach rewalidacyjnych i podczas treningu TUS.


Dla kogo jest ten materiał?

  • przedszkole – zabawy o emocjach w przedszkolu, integracja grupy, praca z dziećmi w wieku 3–6 lat.
  • klasy 0–3 – godziny wychowawcze, edukacja wczesnoszkolna, programy nauki empatii u dzieci.
  • specjaliści – psycholog/pedagog, zajęcia TUS: tus ćwiczenia, tus karty pracy, interwencje i modelowanie zachowań.
  • rodzice – rozmowy o uczuciach w domu, wsparcie regulacji emocji.


Co zawiera zestaw?

  • Karty–scenki z życia dziecka (przedszkole, dom, plac zabaw) zapisane przyjaźnie: „Zgubiłeś/-aś…”, „Upadłeś/-aś…” itd.
  • „Ściąga emocji” – pomoc w wyborze i nazwaniu uczuć (smutek, złość, radość, strach, duma, spokój, wstyd, obrzydzenie, zaskoczenie...).
  • Prosty schemat rozmowy, który wspiera trening umiejętności społecznych (TUS).


Dlaczego warto? 

Regularna praca z kartami rozwija:

  • empatię – dzieci uczą się patrzeć z perspektywy innych.
  • komunikację – budowanie wypowiedzi: „Czuł(a)bym… bo… Potrzebował(a)bym…”.
  • regulację emocji – nazywanie, akceptacja, poszukiwanie strategii.
  • kompetencje społeczne – współpraca, proszenie o pomoc, naprawianie szkód.

Materiał idealnie wpisuje się w programy nauki empatii w przedszkolu i w szkole, a także w trening TUS. Dzięki temu zyskujesz gotowe tus ćwiczenia i tus karty pracy, które krok po kroku prowadzą dzieci przez realne sytuacje.


Jak pracować z kartami? (prosty scenariusz)

  1. Wybór scenki – dziecko losuje kartę, np. „Na talerzu pojawiło się nowe jedzenie…”.
  2. Nazwanie emocji – z pomocą „ściągi emocji” dziecko wybiera, co czuje (można wybrać kilka).
  3. Uzasadnienie – „Czuję strach, bo to dla mnie nowe”.
  4. Empatia – „Jak może czuć się kolega/koleżanka w tej sytuacji?”
  5. Strategie – „Co mogę zrobić?” (poprosić o wsparcie, spróbować mały kęs, poprosić o zamianę miejsca, użyć chusteczki itp.).
  6. Transfer – „Kiedy jeszcze może się to przydać?” (most do życia codziennego).

Ten schemat z powodzeniem wykorzystasz w: dzień empatii w przedszkolu, dzień empatii w szkole, na zajęciach TUS, a także podczas pracy indywidualnej.


7 szybkich pomysłów na zajęcia – Dzień Empatii (2 października)

  • Krąg uczuć – każde dziecko wybiera kartę i mówi 1–2 zdania o swoich emocjach.
  • Teatrzyk scenek – w parach odgrywamy sytuacje i szukamy „dobrych słów” wsparcia.
  • Mapa pomocy – kto w grupie/szkole może pomóc w tej sytuacji? (rówieśnik, nauczyciel, rodzic).
  • Skala odwagi – dzieci zaznaczają, na ile czują się gotowe spróbować nowego.
  • Pudełko dobrych słów – losujemy zdania–wsparcia („Widzę, że jest ci trudno”, „Jestem obok”).
  • Galeria emocji – rysujemy „miny uczuć” do wybranych kart.
  • List empatii – piszemy krótkie wiadomości wsparcia do bohaterów scenek.

Komentarze


Polecam


Copyright © Dzieckiem bądź