Darmowy kodeks zachowania – do przedszkola i szkoły
W każdej grupie – czy to w przedszkolu, czy w klasach I–III – zasady są jak drogowskazy. Pomagają dzieciom odnaleźć się w codziennych sytuacjach, budują poczucie bezpieczeństwa i uczą odpowiedzialności za swoje słowa oraz czyny. Najlepiej, jeśli są one zapisane językiem pozytywnym, bo – jak podkreślają pedagodzy i psychologowie – mózg dziecka lepiej reaguje na jasne komunikaty w formie zdań oznajmujących („Dbamy o porządek” zamiast „Nie bałaganimy”).
Dlatego powstał ten kolejny już na stronie darmowy kodeks zachowania – gotowy do pobrania i wydrukowania, stworzony z myślą o estetyce, prostocie i praktycznym zastosowaniu w codziennej pracy nauczyciela. Minimalistyczne, czytelne ilustracje i krótkie, pozytywne hasła pomogą dzieciom łatwiej zapamiętać zasady i chętniej się do nich stosować.
Kodeks grupowy – kiedy go wprowadzić?
Najlepszy moment na wprowadzenie kodeksu to początek roku szkolnego lub przedszkolnego, kiedy dzieci dopiero poznają nowe otoczenie i siebie nawzajem. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby zrobić to w dowolnym momencie roku, szczególnie gdy czujesz, że grupa potrzebuje odświeżenia zasad lub przypomnienia o tym, jak dobrze funkcjonować razem.
Warto, aby proces wprowadzania kodeksu był wspólnym doświadczeniem. Można rozpocząć od rozmowy:
-
Jak chcemy, żeby wyglądały nasze dni w grupie?
-
Co sprawia, że czujemy się tu dobrze i bezpiecznie?
-
Jak możemy sobie pomagać?
Taka dyskusja buduje poczucie współodpowiedzialności i sprawia, że kodeks nie jest narzucony „z góry”, ale tworzony razem.
Jak egzekwować zasady zachowania w grupie?
Egzekwowanie zasad wcale nie musi kojarzyć się z karami. Dużo skuteczniejsze jest modelowanie właściwych zachowań, czyli pokazywanie ich własnym przykładem. Jeśli chcemy, aby dzieci mówiły „proszę” i „dziękuję”, sami powinniśmy robić to przy każdej okazji.
Praktyczne sposoby na utrzymanie kodeksu w codziennym życiu grupy:
-
Stała widoczność – umieść kodeks w dobrze widocznym miejscu. Kolorowe ilustracje przyciągną uwagę najmłodszych.
-
Odwoływanie się do zasad w naturalny sposób („Pamiętacie, że w naszej klasie staramy się słuchać siebie nawzajem?”).
-
Pochwały i docenianie – zauważaj, gdy dzieci stosują się do zasad („Zosia, pięknie podzieliłaś się kredkami – właśnie tak pomagamy sobie w naszej sali”).
-
Angażowanie dzieci w pilnowanie zasad, np. poprzez dyżury czy symboliczne odznaki „strażników uśmiechu”.
Jak być nauczycielem, którego dzieci słuchają?
Maria Montessori powtarzała, że „dziecko uczy się przez to, co widzi”. Nauczyciel, który traktuje uczniów z szacunkiem, wysłuchuje ich i daje im poczucie ważności, staje się naturalnym autorytetem.
Kilka wskazówek:
-
Mów na poziomie dziecka – dosłownie, schylając się, by utrzymać kontakt wzrokowy.
-
Używaj pozytywnego języka – zamiast „Nie krzyczcie”, powiedz „Mówimy cicho, żeby każdy mógł się skupić”.
-
Bądź konsekwentny – dzieci czują się bezpiecznie, gdy wiedzą, że zasady obowiązują zawsze, a nie „od czasu do czasu”.
-
Świętuj sukcesy – zarówno indywidualne, jak i grupowe. Może to być wspólna zabawa, dyplom czy po prostu głośne „brawo!”.
Gdzie pobrać darmowy kodeks zachowania?
Przygotowany kodeks zachowania dostępny jest w dwóch wersjach:
-
Do przedszkola – „W naszej sali”
-
Do szkoły – „W naszej klasie”
Każda wersja składa się z kolorowych kart z ilustracjami i prostymi hasłami, takimi jak:
-
Słuchamy siebie nawzajem
-
Mówimy miłe słowa
-
Pomagamy sobie
-
Dbamy o porządek
-
Staramy się
-
Szanujemy siebie i innych
📥 Pobierz darmowy kodeks zachowania PDF
Jeśli szukasz więcej pomocy wizualnych z kategorii regulaminy i kodeksy, na blogu znajdziesz również m.in. plakaty zasad bezpieczeństwa czy tablice dyżurów.
💌 Dziękuję, że tu jesteś! Jeśli korzystasz z moich materiałów, będzie mi bardzo miło, jeśli podzielisz się informacją o stronie z innymi nauczycielami i rodzicami. Śledź kolejne wpisy – już wkrótce pojawią się nowe darmowe materiały do druku!
Komentarze
Prześlij komentarz
Dziękuję, że jesteś! Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza :)