TRYB JASNY/CIEMNY

25 pomysłów na ciekawe wprowadzenia do zajęć w przedszkolu

pomysły na ciekawe wprowadzenia do zajęć w przedszkolu


Jak rozpocząć zajęcia dla dzieci w przedszkolu? Ciekawe rozpoczęcie zajęć w przedszkolu to klucz do zaangażowania dzieci już od pierwszych minut. Dobrze zaplanowane wprowadzenie pomaga dzieciom zorientować się w temacie, pobudza ich wyobraźnię i ciekawość, a także zachęca do aktywnego udziału. Poniżej znajdziesz aż 25 sprawdzonych i kreatywnych sposobów na ciekawe wprowadzenia do zajęć przedszkolnych, które możesz dostosować do własnych potrzeb.


Zagadki i rebusy

1. Zagadki tematyczne

Rozpocznij dzień od krótkiej rymowanki-zagadki. To prosty sposób na zaciekawienie dzieci tematem, zanim cokolwiek zdradzisz.

Przykład: „Ma futerko rude, ogon jak puch, po drzewach skacze w lewo, mały rudy zuch.” (Wiewiórka – temat: las)

2. Rebusy obrazkowe

Przygotuj prosty rebus składający się z obrazków i liter. Poproś dzieci o jego rozwiązanie – to świetny wstęp do zabaw językowych i tematycznych.

3. Zgadywanka dźwiękowa

Odtwórz krótki dźwięk: śpiew ptaka, dzwonki sań, ryk lwa. Dzieci próbują odgadnąć, co to za dźwięk i z czym się kojarzy.

Doświadczanie zmysłami i rekwizyty

4. Tajemniczy worek

Włóż do worka przedmioty związane z tematem zajęć. Dzieci losują je i próbują zgadnąć, jaki będzie temat dnia.

5. Skrzynia skarbów

Pudełko pełne rekwizytów i symboli tematycznych, z którego dzieci wyciągają przedmioty i zastanawiają się, co je łączy.

6. Zabawa sensoryczna

Pudełka z fakturami (np. ryż, waciki, piasek). Dzieci poznają temat poprzez dotyk i inne zmysły.

Bohaterowie i opowieści

7. List od bohatera

Stwórz list od postaci (np. króla, dinozaura), która prosi dzieci o pomoc. To prosty sposób na stworzenie fabularnego kontekstu.

8. Pacynka – gość specjalny

Pojawia się pacynka z zagadką, prośbą lub opowieścią – dzieci uwielbiają kontakt z bohaterem z zewnątrz.

9. Pantomima nauczyciela

Nauczyciel odgrywa scenkę bez słów. Dzieci zgadują, co się dzieje – wprowadzenie przez zabawę i śmiech.

Aktywność i ruch

10. Zabawa ruchowa z motywem przewodnim

Dzieci zamieniają się w temat zajęć (np. śnieżynki, pszczółki) i wykonują ruchy dopasowane do wyobrażonej roli.

11. Wehikuł wyobraźni

Zamykacie oczy i przenosicie się do innego świata (np. pod wodę, do dżungli). Po powrocie dzieci opowiadają, co zobaczyły.

12. Tropiciele śladów

W sali pojawiają się ślady stóp, łapek lub symboli. Dzieci podążają za nimi i trafiają na rekwizyt lub plakat tematyczny.

Obraz i dźwięk

13. Ilustracja do odgadnięcia

Obrazek zakryty kartkami – dzieci odkrywają go po kawałku i zgadują, co przedstawia.

14. Krótki filmik lub pokaz slajdów

Prosty filmik – np. rosnąca roślina, lecący samolot – jako wizualny wstęp do rozmowy.

15. Obrazki do segregowania

Dzieci wybierają ilustracje pasujące do tematu. Ćwiczenie spostrzegawczości i logicznego myślenia.

Przygody i eksploracja

16. Mapa przygody lub podróży

Mapa sali lub rysunkowa podróż, w której dzieci odwiedzają kolejne „punkty” związane z tematem.

17. Ścieżka zagadek

Stanowiska z prostymi zadaniami prowadzą dzieci do wspólnego odkrycia tematu.

18. Gra planszowa XXL

Duża gra na dywanie, w której każde pole może kryć wskazówkę lub zadanie związane z tematem.

Rymowanki i słowa

19. Wierszyk-zapowiedź

Rymowana zapowiedź, która delikatnie zdradza temat. Może być autorska lub znana.

20. Rymowanka z ruchem

Dzieci powtarzają tekst i wykonują przypisane do niego gesty. Przykład: „Tupie miś po lesie, coś ciekawego niesie...”

Efekt zaskoczenia

21. Eksperyment-niespodzianka

Prosty eksperyment (np. musujące mleko, rosnący balon) wzbudza emocje i ciekawość dzieci.

22. Zmiana nauczyciela w postać

Zakładasz fartuch, czapkę kucharza, okulary naukowca – dzieci od razu wiedzą, że coś się dzieje!

23. Dziwny przedmiot

Pokazujesz dzieciom nietypowy przedmiot i pytasz: „Co to jest? Do czego to służy?” – zaczynają zgadywać i wchodzą w temat.

Wspólne tworzenie

24. Burza mózgów z obrazkami

Na dywanie leży zestaw ilustracji. Dzieci wybierają te, które ich zdaniem się ze sobą łączą – próbują odgadnąć temat.

25. Głosowanie na temat zajęć

Przygotuj 2–3 koperty z tematami. Dzieci głosują, który temat chcą poznać dziś. Wspólna decyzja zwiększa zaangażowanie.


Porady dla nauczycieli - jak prowadzić zajęcia w przedszkolu?


Wprowadzając temat zajęć, pamiętaj o zmianach form – dzieci potrzebują różnorodności. Warto zapisywać, które metody sprawdziły się najlepiej – i wracać do nich w zmodyfikowanej formie.

Przydatne zwroty na rozpoczęcie zajęć w przedszkolu


Oto lista przydatnych zwrotów na rozpoczęcie zajęć w przedszkolu, które pomogą w skupieniu uwagi dzieci i wprowadzą miłą atmosferę:

Przywitanie i rozpoczęcie dnia

  • „Dzień dobry, przedszkolaki! Miło was widzieć!”

  • „Witamy się pięknie – rączka w górę, uśmiech na buzię!”

  • „Zaczynamy nowy dzień w przedszkolu!”

  • „Uwaga, uwaga – czas na wspólną zabawę i naukę!”

  • „Wszyscy gotowi? To zaczynamy!”


Wprowadzenie do zajęć

  • „Ciekawe, co dziś nas czeka?”

  • „Mam dziś dla was niespodziankę/zagadkę!”

  • „Zgadnijcie, o czym dziś porozmawiamy?”

  • „Dzisiaj wyruszamy w nową przygodę!”

  • „Kto jest ciekawy, co dziś będziemy robić?”


Rytuały na początek zajęć (np. poranny krąg)

  • „Zrobimy teraz krąg i usiądziemy jak prawdziwi słuchacze.”

  • „Usiądźcie wygodnie, nóżki na dywaniku, rączki na kolankach.”

  • „Zamieniamy się w cichutkie myszki i słuchamy.”

  • „Zanim zaczniemy, sprawdzimy pogodę/humory/zrobimy krótką gimnastykę.”


Zwracanie uwagi i skupienie

  • „Oczka patrzą na panią, uszka słuchają!”

  • „Kto już gotowy, siedzi cichutko jak sarenka.”

  • „Kiedy słyszysz dzwoneczek/rączki pani, to znak, że zaczynamy!”


Masz swoje ulubione sposoby na wprowadzenia do zajęć? Podziel się w komentarzu!

Komentarze

Polecam

instagram @dzieckiembadz

Copyright © Dzieckiem bądź