25 pomysłów na ciekawe wprowadzenia do zajęć w przedszkolu
Jak rozpocząć zajęcia dla dzieci w przedszkolu? Ciekawe rozpoczęcie zajęć w przedszkolu to klucz do zaangażowania dzieci już od pierwszych minut. Dobrze zaplanowane wprowadzenie pomaga dzieciom zorientować się w temacie, pobudza ich wyobraźnię i ciekawość, a także zachęca do aktywnego udziału. Poniżej znajdziesz aż 25 sprawdzonych i kreatywnych sposobów na ciekawe wprowadzenia do zajęć przedszkolnych, które możesz dostosować do własnych potrzeb.
Zagadki i rebusy
1. Zagadki tematyczne
Rozpocznij dzień od krótkiej rymowanki-zagadki. To prosty sposób na zaciekawienie dzieci tematem, zanim cokolwiek zdradzisz.
Przykład: „Ma futerko rude, ogon jak puch, po drzewach skacze w lewo, mały rudy zuch.” (Wiewiórka – temat: las)
2. Rebusy obrazkowe
Przygotuj prosty rebus składający się z obrazków i liter. Poproś dzieci o jego rozwiązanie – to świetny wstęp do zabaw językowych i tematycznych.
3. Zgadywanka dźwiękowa
Odtwórz krótki dźwięk: śpiew ptaka, dzwonki sań, ryk lwa. Dzieci próbują odgadnąć, co to za dźwięk i z czym się kojarzy.
Doświadczanie zmysłami i rekwizyty
4. Tajemniczy worek
Włóż do worka przedmioty związane z tematem zajęć. Dzieci losują je i próbują zgadnąć, jaki będzie temat dnia.
5. Skrzynia skarbów
Pudełko pełne rekwizytów i symboli tematycznych, z którego dzieci wyciągają przedmioty i zastanawiają się, co je łączy.
6. Zabawa sensoryczna
Pudełka z fakturami (np. ryż, waciki, piasek). Dzieci poznają temat poprzez dotyk i inne zmysły.
Bohaterowie i opowieści
7. List od bohatera
Stwórz list od postaci (np. króla, dinozaura), która prosi dzieci o pomoc. To prosty sposób na stworzenie fabularnego kontekstu.
8. Pacynka – gość specjalny
Pojawia się pacynka z zagadką, prośbą lub opowieścią – dzieci uwielbiają kontakt z bohaterem z zewnątrz.
9. Pantomima nauczyciela
Nauczyciel odgrywa scenkę bez słów. Dzieci zgadują, co się dzieje – wprowadzenie przez zabawę i śmiech.
Aktywność i ruch
10. Zabawa ruchowa z motywem przewodnim
Dzieci zamieniają się w temat zajęć (np. śnieżynki, pszczółki) i wykonują ruchy dopasowane do wyobrażonej roli.
11. Wehikuł wyobraźni
Zamykacie oczy i przenosicie się do innego świata (np. pod wodę, do dżungli). Po powrocie dzieci opowiadają, co zobaczyły.
12. Tropiciele śladów
W sali pojawiają się ślady stóp, łapek lub symboli. Dzieci podążają za nimi i trafiają na rekwizyt lub plakat tematyczny.
Obraz i dźwięk
13. Ilustracja do odgadnięcia
Obrazek zakryty kartkami – dzieci odkrywają go po kawałku i zgadują, co przedstawia.
14. Krótki filmik lub pokaz slajdów
Prosty filmik – np. rosnąca roślina, lecący samolot – jako wizualny wstęp do rozmowy.
15. Obrazki do segregowania
Dzieci wybierają ilustracje pasujące do tematu. Ćwiczenie spostrzegawczości i logicznego myślenia.
Przygody i eksploracja
16. Mapa przygody lub podróży
Mapa sali lub rysunkowa podróż, w której dzieci odwiedzają kolejne „punkty” związane z tematem.
17. Ścieżka zagadek
Stanowiska z prostymi zadaniami prowadzą dzieci do wspólnego odkrycia tematu.
18. Gra planszowa XXL
Duża gra na dywanie, w której każde pole może kryć wskazówkę lub zadanie związane z tematem.
Rymowanki i słowa
19. Wierszyk-zapowiedź
Rymowana zapowiedź, która delikatnie zdradza temat. Może być autorska lub znana.
20. Rymowanka z ruchem
Dzieci powtarzają tekst i wykonują przypisane do niego gesty. Przykład: „Tupie miś po lesie, coś ciekawego niesie...”
Efekt zaskoczenia
21. Eksperyment-niespodzianka
Prosty eksperyment (np. musujące mleko, rosnący balon) wzbudza emocje i ciekawość dzieci.
22. Zmiana nauczyciela w postać
Zakładasz fartuch, czapkę kucharza, okulary naukowca – dzieci od razu wiedzą, że coś się dzieje!
23. Dziwny przedmiot
Pokazujesz dzieciom nietypowy przedmiot i pytasz: „Co to jest? Do czego to służy?” – zaczynają zgadywać i wchodzą w temat.
Wspólne tworzenie
24. Burza mózgów z obrazkami
Na dywanie leży zestaw ilustracji. Dzieci wybierają te, które ich zdaniem się ze sobą łączą – próbują odgadnąć temat.
25. Głosowanie na temat zajęć
Przygotuj 2–3 koperty z tematami. Dzieci głosują, który temat chcą poznać dziś. Wspólna decyzja zwiększa zaangażowanie.
Porady dla nauczycieli - jak prowadzić zajęcia w przedszkolu?
Wprowadzając temat zajęć, pamiętaj o zmianach form – dzieci potrzebują różnorodności. Warto zapisywać, które metody sprawdziły się najlepiej – i wracać do nich w zmodyfikowanej formie.
Przydatne zwroty na rozpoczęcie zajęć w przedszkolu
Oto lista przydatnych zwrotów na rozpoczęcie zajęć w przedszkolu, które pomogą w skupieniu uwagi dzieci i wprowadzą miłą atmosferę:
Przywitanie i rozpoczęcie dnia
-
„Dzień dobry, przedszkolaki! Miło was widzieć!”
-
„Witamy się pięknie – rączka w górę, uśmiech na buzię!”
-
„Zaczynamy nowy dzień w przedszkolu!”
-
„Uwaga, uwaga – czas na wspólną zabawę i naukę!”
-
„Wszyscy gotowi? To zaczynamy!”
Wprowadzenie do zajęć
-
„Ciekawe, co dziś nas czeka?”
-
„Mam dziś dla was niespodziankę/zagadkę!”
-
„Zgadnijcie, o czym dziś porozmawiamy?”
-
„Dzisiaj wyruszamy w nową przygodę!”
-
„Kto jest ciekawy, co dziś będziemy robić?”
Rytuały na początek zajęć (np. poranny krąg)
-
„Zrobimy teraz krąg i usiądziemy jak prawdziwi słuchacze.”
-
„Usiądźcie wygodnie, nóżki na dywaniku, rączki na kolankach.”
-
„Zamieniamy się w cichutkie myszki i słuchamy.”
-
„Zanim zaczniemy, sprawdzimy pogodę/humory/zrobimy krótką gimnastykę.”
Zwracanie uwagi i skupienie
-
„Oczka patrzą na panią, uszka słuchają!”
-
„Kto już gotowy, siedzi cichutko jak sarenka.”
-
„Kiedy słyszysz dzwoneczek/rączki pani, to znak, że zaczynamy!”
Masz swoje ulubione sposoby na wprowadzenia do zajęć? Podziel się w komentarzu!
Komentarze
Prześlij komentarz
Dziękuję, że jesteś! Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza :)