środa, 18 marca 2020

"Zrozum mnie" - przewodnik dla rodziców i nauczycieli



"Nie jestem projektem ani rodzica, ani nauczyciela. Mam własny potencjał i biostruktury (dane od natury), które powodują, że jestem taki, jaki jestem. Mam także własne problemy rozwojowe... Nie mogę zachowywać się jak ty, bo jestem sobą - pomóż mi, jeśli umiesz..."


Książka "Zrozum mnie. Rozwój dziecka od 5 do 10 lat. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli" Małgorzaty i Zuzanny Taraszkiewicz to jedna z najnowszych propozycji wydawnictwa Dobra Literatura. 




Często pokutuje w nas przeświadczenie, że dzieci dzielą się wyłącznie na dwie grupy: takie, których rozwój i ogólny żywot przebiegają podręcznikowo, w przedszkolu nie mają problemów z adaptacją, a w wiek szkolny wchodzą z samymi sukcesami, świetnie się uczą i z odwagą wędrują w dorosłość. Druga grupa to dzieci, o których mówi się mniej chętnie, chociaż z większymi emocjami - to te sprawiające problemy, ba wydające się powodować je specjalnie, wręcz na złość. Mało kto pomyśli o tym, że zachowanie dziecka, to kim jest, to wypadkowa mnóstwa czynników, na które rzeczone dziecko niekoniecznie ma bezpośredni wpływ. 




Autorki zwracają uwagę na mnóstwo przydatnych w pracy i życiu z dziećmi spraw. Książka rozpoczyna się od streszczenia psychologii rozwojowej, dziedziny, o której poszanowanie trudno dbać, kiedy od małego dzieci wkłada się w ściśle określone ramy. Znajdziemy w niej również wzmianki o najbardziej dokuczliwych problemach współczesnego wychowania - rodzicach helikopterowych, buncie nastolatków czy braku samodzielności. Oprócz statycznej lektury, autorki zachęcają czytelników również do działania, rozdział drugi to testy i arkusze do oceny rozwoju dziecka wraz z komentarzami do wyników obserwacji; rozmaite materiały do samodzielnego uzupełnienia znajdziemy także w dalszych częściach. W rozdziale trzecim szeroko zostały omówione biostruktury, czyli cechy biologiczne poddane analizie w sposób traktujący dziecko w sposób holistyczny, z poszanowaniem prawa do indywidualności. 


Kolejna część publikacji omawia najczęściej obecnie występujące problemy wśród dzieci, czyli ADHD, autyzm, zespół Aspergera, depresję, mutyzm wybiórczy, zaburzenia nerwicowe, mobbing i wypalenie (tak, mogą dotyczyć już dzieci!). Bardzo podobało mi się opisanie zagadnienia kar i nagród oraz podejście autorek do nich jako narzędzi wzmacniających określone zachowania oraz eliminujących pewne postawy u dziecka i propagowania wśród rodziców swoistej pokory do ich metod wychowawczych.



Panie Taraszkiewicz zwracają uwagę dodatkowo na naturę oraz na proporcje i równowagę pomiędzy rozmaitymi czynnikami, o których w szalonym tempie naszego życia po prostu zapominamy, ślą czytelnikowi mnóstwo cennych rad.


Jakby tego wszystkiego było mało (oczywiście w pozytywnym sensie!) w aneksach na końcu znajdziemy - uwaga! - 125 opisów ćwiczeń, zabaw relaksujących, integrujących działanie półkul mózgowych i zmysłów oraz ruchowych razem z załącznikami, zarówno dla dzieci jak i dla dorosłych.


Książka śmiało może być polecana jako jedna z obowiązkowych do przeczytania dla rodziców oraz nauczycieli, z mojej strony zaznaczę tylko, że dała mi nową siłę i energię do działania! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz