Czerwony Kapturek uczy nas bezpieczeństwa - scenariusz zajęć i materiały do baśni
„Czerwony Kapturek” to jedna z najbardziej lubianych baśni, która pomaga dzieciom poznawać świat wartości, empatii i bezpieczeństwa. Wszystkie materiały na temat Czerwonego Kapturka są dostępne bezpłatnie na mojej stronie dzieckiembadz.pl – zapraszam do korzystania z nich zarówno rodziców, jak i nauczycieli!
Kto to mówi? Dopasuj słowa do postaci z bajki
Zaczynamy od zapoznania się z postaciami z bajki. Mamy ilustracje i krótkie zdania wypowiadane przez Czerwonego Kapturka, Wilka, Babcię i Myśliwego, które można wykorzystać do zabawy. Przed zabawą wytnij dymki ze zdaniami. Dorosły czyta wypowiedź a zadaniem dziecka jest dopasować kwestię do postaci.
Koszyk dla Babci
Jedno z moich ulubionych zadań to przygotowanie koszyka dla chorej babci. Dzieci wybierają, wycinają i kolorują przedmioty, które powinny się znaleźć w koszyku, a następnie naklejają je w odpowiednich miejscach. To ćwiczenie rozwija motorykę małą, ale też buduje w dzieciach empatię i troskliwość. Przy okazji rozmawiamy o tym, co sami moglibyśmy przynieść naszym bliskim, gdyby potrzebowali pomocy.
Lekcja bezpieczeństwa z Czerwonym Kapturkiem
Historię Czerwonego Kapturka można wykorzystać głównie po to, by uczyć dzieci zasad bezpieczeństwa. W moich materiałach znajdziecie obrazki, które przedstawiają różne sytuacje: od rozmowy z nieznajomym po pomoc w zagubieniu się w sklepie. Dziecko patrzy na ilustrację, dorosły opisuje jej kontekst (krótkie nakreślenie sytuacji ze zdjęć do druku w pliku). Każde zadanie jest pretekstem do rozmowy o tym, jak zachowywać się w trudnych sytuacjach. Dzieci uczą się, że warto unikać kontaktu z obcymi, a w razie potrzeby zawsze szukać wsparcia u zaufanych dorosłych.
Czerwony Kapturek - historyjka obrazkowa
Dla starszych przedszkolaków przygotowałam zadanie polegające na uporządkowaniu ilustracji z bajki zgodnie z kolejnością wydarzeń. To ćwiczenie rozwija zdolność logicznego myślenia oraz zapamiętywanie sekwencji. Dzieci uczą się, jak po kolei przebiegały wydarzenia, co przy okazji wspiera ich rozumienie czasu i zależności przyczynowo-skutkowych.
Co robić, gdy czujemy się zagrożeni?
W zestawie znajdziecie też planszę do uzupełnienia, jak dzieci mogą reagować na różne zagrożenia. Przypominamy, że jeśli ktoś nieznajomy oferuje coś dziecku lub prosi o pomoc, zawsze można głośno powiedzieć „Nie!” i odejść w stronę ludzi. Dzieci uczą się, że mogą głośno wzywać pomocy i że warto zapamiętać numer alarmowy 112.
Rewelacyjne materiały 🙂
OdpowiedzUsuńDziękuję bardzo. Pomocne materiały do zajęć
OdpowiedzUsuń