niedziela, 2 września 2018

Kilka ciekawych zabaw integracyjnych dla przedszkolaków i starszaków


Początek nowego roku szkolnego warto poświęcić na zabawy integracyjne. Zabawy tego typu pomagają w powstaniu więzi między dziećmi a nauczycielem oraz między samymi dziećmi.

Ważne wskazówki:

  • większość naszych podopiecznych bardzo chętnie przełamie bariery i podąży za wytycznymi, inni będą czuli się nieco onieśmieleni albo w ogóle nie będą chcieli brać udziału w grach i zabawach. Bardzo ważne, żeby wówczas nikogo nie zmuszać i nie robić wokół niechętnego dziecka zamieszania. Lepiej udawać, że to "nic wielkiego", istnieje wtedy szansa, że poprzez brak presji, maluch szybko się przełamie;
  • zabawy integracyjne powinny odbywać się w kole, co ułatwi komunikację;
  • zaczynamy od zabaw związanych z poznaniem wzajemnych imion, dopiero później przechodzimy do zabaw z opowiadaniem o sobie;
  • często podczas zabaw integracyjnych używa się piłki - pamiętajmy o tym, żeby była albo dmuchana albo pluszowa;
  • w pierwszych dniach najlepiej nie używać zabaw z elementem rywalizacji. 

Przyznaj się

Przygotuj dla każdego uczestnika wizytówkę z jego imieniem i wszystkie połóż na środku. Dzieci po kolei losują wizytówki, odczytują (lub my im pomagamy) imię i wręczają wizytówkę osobie, która "przyzna się" do zapisanego na niej imienia. Wizytówki dzieci mogą przyczepić sobie do ubrań. Na koniec pytamy chętnych jakie imiona zapamiętali.

Pytająca piłka plażowa

Na piłce zapisujemy markerem permanentnym pytania typu: jakie jest twoje ulubione zwierzę? Jaka jest twoja ulubiona potrawa? Jaki jest twój ulubiony kolor? W kręgu uczestnicy rzucają do siebie piłkę. Odpowiadają na pytanie, na którym ją "złapią". 

Nazwy 

Dzielimy dzieci na kilka grupek albo wybieramy chętnych. Na tablicy zapisujemy nazwę grupy, np. Kangurki. Każde z dzieci dostaje od nauczyciela literkę tworzącą nazwę. Ich zadaniem jest ustawić się w taki sposób, aby utworzyć napis Kangurki. Oczywiście możecie użyć innych słów, np. takich o pozytywnym znaczeniu - przyjaźń, pomoc, kolega. Dodatkowym utrudnieniem będzie ustawianie się w wyznaczonym bądź jak najkrótszym czasie. 

Portret

Na karteczkach zapisujemy imiona dzieci. Każde z nich po kolei losuje jedno imię, następnie wszyscy rysują portrety wylosowanych osób. Oczywiście nie wolno podpowiadać ;) Po jakimś czasie nauczyciel zbiera portrety i pokazuje je na forum grupy. Zadaniem uczestników jest odgadnąć imiona modeli.

Do zrobienia portretów i jednocześnie dekoracji do sali/klasy możecie użyć szablonów twarzy z posta o girlandzie na Dzień Dziecka i stworzyć girlandę z podobiznami całej grupy :)

Post z materiałami do pobrania otworzy się kiedy klikniecie na poniższe zdjęcie:


Przytulamy się

Włączamy piosenkę np. Bursztynek. Dzieci tańczą w rytm muzyki lub poruszają się swobodnie. Na pauzę muszą przytulić się z osobą stojącą najbliżej. Bardzo umacnia więzi grupy!

Cichy telefon

Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel szepcze do ucha pierwszego dziecka przyjazny komunikat, np. "Jestem miły". Dzieci szeptem powtarzają sobie komunikat, ostatni uczestnik musi wypowiedzieć go głośno.

Na bogato

Dzieci poruszają się dowolnie przy muzyce, na pauzę muszą:
- popatrzeć w jak największą ilość oczu kolegów i koleżanek
- powiedzieć komplement jak największej ilości osób
- przytulić jak największą liczbę uczestników
- dotknąć jak największą liczbę kolan itd.

Przeludniona wyspa

Do zabawy będzie potrzebny duży koc lub chusta animacyjna. Wszyscy uczestnicy stoją na chuście i liczą, najpierw do 1, po czym szybko opuszczają chustę. Następnie nauczyciel składa chustę 1 raz. Dzieci muszą zmieścić się na niej ponownie, lecz tym razem na mniejszej powierzchni. Uczestnicy następnie liczą do 2, 3... itd.

Wspólny ruch

Dzieci stoją i trzymają się za ręce. Polecamy im trzymać się w taki sposób, żeby nikt nikogo nie wypuścił obojętnie co się będzie działo. Podajemy zadania: skaczemy, kucamy, siadamy, biegamy, idziemy itp.

Wspólne opowiadanie

Przed zajęciami układamy sobie szablonowe zdania typu: Dawno dawno temu żyła sobie... Nagle w jej życiu pojawił się... Mieli razem cudowne przygody. Pewnego dnia spotkali... który zmienił się w... Zadaniem uczestników jest dokończyć zdanie. Na koniec czytamy całość i śmiejemy się ze wszystkich pomysłów.

Smok

W środku koła stawiamy krzesło, na którego nogi zakładamy szarfy - to będzie nasza związana księżniczka. Jedno z dzieci jest smokiem i chodzi w kole z opaską na oczach, a drugie rycerzem - jego zadaniem jest jak najszybciej zdjąć wszystkie szarfy z nóg krzesła, w taki sposób, aby nie zostać złapanym przez smoka.

Taniec z balonami

Dzieci tańczą w parach trzymając między nosami, brzuchami, uszami itd. balon. Na sygnał prowadzącego zabawę, pary się zmieniają. Jeżeli balon spadnie, muszą szybko go podnieść.

Oto ja

Cała klasa wspólnie może wypełnić takie plakaty, przeczytać je na głos i przyczepić na gazetkę! Więcej informacji i plakat do pobrania znajdziecie klikając na zdjęcie.



Karty integracyjne

Przygotowałam dla Was osiem kart do losowania przez dzieci w grupie lub w parach. Możecie je pobrać klikając poniżej:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz