Wiosenne zabawy logopedyczne do druku – wspieraj rozwój mowy dziecka!
Wiosna to doskonały czas na zabawy logopedyczne! Przyroda budzi się do życia, a my możemy wykorzystać ten czas na kreatywne ćwiczenia wspierające rozwój mowy dziecka. 6 marca obchodzimy Dzień Logopedy, co stanowi wspaniałą okazję, by zwrócić uwagę na znaczenie prawidłowej wymowy i wspólnej zabawy logopedycznej. Oto kilka propozycji wiosennych zabaw, które możesz pobrać i wydrukować!
Dzieci najlepiej uczą się przez ruch i zabawę, dlatego ćwiczenia logopedyczne powinny być angażujące i radosne. Wiosenne motywy przyciągają uwagę maluchów i sprawiają, że ćwiczenia artykulacyjne, oddechowe oraz fonacyjne stają się czystą przyjemnością!
Wiosenne zabawy logopedyczne
1. Wiosenne echo (Powtarzanie słów i zdań)
Cel: Ćwiczenie poprawnej artykulacji oraz uwagi słuchowej.
Jak się bawić?
Rodzic lub nauczyciel mówi słowo związane z wiosną (np. bocian, żaba, tulipan).
Dziecko powtarza je szeptem, głośno lub śmiesznie (np. z radością, smutkiem).
Można również powtarzać rytmiczne zdania np. "Wiosna wita nas kwiatami!"
2. Wiosenne dmuchanie (Kontrola oddechu)
Cel: Wydłużenie fazy wydechowej i prawidłowy tor oddechowy.
Jak się bawić?
Dziecko dmucha na pórka, piłeczkę pingpongową lub bańki mydlane.
Można zorganizować wyścigi dmuchanych pórek lub zabawę w „burzę” i „lekki wiatr”.
3. Żabie skoki (Gimnastyka języka)
Cel: Wzmacnianie mięśni języka i jego ruchomości.
Jak się bawić?
Dziecko naśladuje żabę, skacząc językiem po podniebieniu i wysuwając go na różne sposoby.
Można dołączyć dźwięki „kum, kum” i uśmiech jak u wesołej żabki.
4. Słoneczko się uśmiecha (Mięśnie warg i policzków)
Cel: Wzmacnianie aparatu artykulacyjnego. Jak się bawić?
Dziecko robi szeroki uśmiech jak słoneczko.
Nadmuchuje policzki jak puszyste chmurki.
Wysuwa wargi do przodu jak dzióbek ptaszka.
Naśladuje dźwięk bzyczenia pszczoły „bzzzz”.
5. Deszczowe kropelki (Rytmizacja mowy)
Cel: Rozwijanie słuchu fonemowego i poczucia rytmu. Jak się bawić?
Dziecko powtarza rytm podany przez dorosłego (np. „kap-kap”, „kapu-kapu-kap”).
Można klaskać lub uderzać palcami o stół, by imitować dźwięk deszczu.
6. Pszczółkowe bzyczenie (Wibracje i dźwięczność głosek)
Cel: Ćwiczenie dźwięcznych głosek. Jak się bawić?
Dziecko naśladuje pszczołę, mówiąc „bzzzz”.
Zmienia natężenie głosu – cicho, głośno.
Można dodać ruchy – „pszczoła” leci do kwiatka.
Wiosenne karty do druku!
Aby ułatwić zabawę, przygotowałam wiosenne karty logopedyczne, które możesz pobrać i wydrukować.
📩 Pobierz wiosenne karty logopedyczne i bawcie się razem!
Czy Twoje dziecko ma ulubione ćwiczenia logopedyczne? Podziel się w komentarzu! 😊
Komentarze
Prześlij komentarz
Dziękuję, że jesteś! Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza :)