Dbam o higienę - Codzienna higiena – pomoce edukacyjne dla dzieci do druku
Czy można uczyć dzieci higieny przez zabawę? Oczywiście! Dlatego przygotowałam zestaw bezpłatnych materiałów do druku, które pomogą najmłodszym zrozumieć, czym jest codzienna higiena i dlaczego warto o nią dbać każdego dnia.
Dbamy o swoje zdrowie i higienę osobistą materiały do zajęć
Te materiały z powodzeniem sprawdzą się podczas zajęć z okazji Światowego Dnia Zdrowia, który obchodzimy 7 kwietnia. Wśród materiałów znajdziecie:
Plakaty edukacyjne – z ilustracjami i prostymi zdaniami, które pokazują krok po kroku, jak dbać o siebie: mycie rąk, szczotkowanie zębów, kąpiel, czesanie włosów, korzystanie z chusteczki czy zmiana ubrań.
Zabawy Prawda czy fałsz – higiena – gotowe do druku zdania, które dzieci mogą zaznaczać lub omawiać wspólnie z nauczycielem. Sprawdzą się świetnie podczas zajęć lub jako forma aktywnej powtórki.
Karty pracy i kolorowanki – dzieci otaczają czynności higieniczne, kolorują przedmioty związane z czystością i uczą się rozpoznawać ich funkcje. Niektóre zadania wymagają ułożenia czynności w odpowiedniej kolejności.
Lusterko czystości – wyjątkowa praca plastyczna, w której dzieci uzupełniają twarz w lusterku, rysując własne oczy, usta i włosy. To świetna okazja do rozmowy o tym, jak każdy z nas może codziennie dbać o siebie.
Materiały są dostępne do bezpłatnego użytku edukacyjnego i domowego, zgodnie z zasadami „Dzieckiem bądź”. Pobierz, wydrukuj i baw się z dziećmi, ucząc ich ważnych nawyków w przyjazny sposób.
📥 Wszystkie pomoce znajdziesz w artykule poniżej 👇
🎓 Scenariusz zajęć dla przedszkolaków: „Czysty znaczy zdrowy”
Cele ogólne:
-
Kształtowanie nawyków higienicznych
-
Rozwijanie świadomości dbania o zdrowie
-
Utrwalanie codziennych rytuałów higienicznych
Cele szczegółowe:
-
Dziecko zna podstawowe zasady higieny osobistej
-
Potrafi rozróżnić zachowania higieniczne i niehigieniczne
-
Rozpoznaje przedmioty związane z higieną
-
Uczestniczy w zabawach utrwalających dobre nawyki
Przebieg zajęć:
1. Powitanie i rozmowa wstępna – „Dlaczego się myjemy?”
Pytania do dzieci:
-
Kto rano szczotkował zęby?
-
Co robimy, kiedy kichamy?
2. Zabawa dydaktyczna: „Prawda czy fałsz – higiena”
Dzieci otrzymują emotikony (uśmiechniętą i uwielbiany przez dzieci emotikon kupy) i reagują na przeczytane zdania (materiały gotowe w zestawie). Kiedy odpowiedź jest prawdziwa, podnoszą do góry uśmiechniętą buzię, kiedy fałszywa - emotikon kupy.
3. Praca plastyczna – „Lusterko czystości”
Każde dziecko dostaje szablon lusterka z twarzą bez szczegółów. Zadaniem dziecka jest dorysować swoją twarz i ozdobić ramkę lusterka. Rozmowa towarzysząca: „Co robisz, by wyglądać czysto i świeżo?”
4. Ćwiczenie – „Co jest higieniczne?”
Dzieci zaznaczają na karcie pracy czynności, które są higieniczne (do otoczenia, pokolorowania lub zaznaczenia).
5. Podsumowanie i rozmowa: „Co zapamiętałem?”
Nauczyciel pyta dzieci, czego się nauczyły. Dzieci wymieniają przynajmniej jedną zasadę higieny.
Dla starszych lub bardzo dobrze radzących sobie z kartami pracy dziećmi, znajdziecie w pliku dwie dodatkowe - ponumeruj czynności według odpowiedniej kolejności - korzystanie z toalety oraz kartę pracy utrwalającą liczenie głosek w słowach.
Materiały potrzebne:
-
Wydrukowane plakaty i karty pracy z zestawu
-
Kredki, nożyczki, klej
-
Lustra, szczoteczki do zębów (opcjonalnie – do pokazu)
Komentarze
Prześlij komentarz
Dziękuję, że jesteś! Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza :)