TRYB JASNY/CIEMNY

Żłobek Montessori — czy warto zapisać do niego swoje dziecko?

żłobek Montessori

Do większości żłobków Montessori zapraszane są dzieci do 3 roku życia, których rodzice szukają dla swoich pociech alternatywnych metod wprowadzania w życie placówek edukacyjnych. Na czym polega metoda Montessori tak wczesnym etapie życia dziecka? Jakie są najczęstsze obawy rodziców dotyczące montessoriańskiej pedagogiki i czy są one zasadne?



Filozofia Montessori w pigułce

Maria Montessori jest jedną z najbardziej wpływowych pedagogów XX wieku. Stworzyła ona system przekonań i koncepcji pedagogicznych, który od blisko stu lat inspiruje kolejne pokolenia pedagogów. Zgodnie z filozofią Marii Montessori, dziecko jest kompetentnym, ciekawym świata człowiekiem, który posiada olbrzymie kompetencje do zdobywania wiedzy i odkrywania rzeczywistości. Głównym zadaniem opiekunów stosujących się do tej metody pedagogicznej jest wspieranie dziecka w samodzielności i wprowadzanie motywów inspirujących go do dalszej eksploracji. 

Podstawowym mottem metodyki Montessori, będącym jednocześnie cytatem ze słów jego twórczyni, jest "Pomóż mi zrobić to samodzielnie". Dziecko prosząc o pomoc lub frustrując się w trakcie wykonywania jakiejś czynności pragnie nie tyle rozwiązać problem "cudzymi rękami", ile uzyskać wskazówki, jak ma poradzić sobie samo. Przestrzeń na samodzielność, upraszczanie codziennych zadań tak, aby dostosować je do kompetencji kognitywnych maluchów od najwcześniejszych etapów ich życia to podwaliny montessoriańskiej pedagogiki. 

Jak wyglądają żłobki i przedszkola Montessori?

Przestrzeń, w której przebywają dzieci uczęszczające do placówek montessoriańskich, jest zupełnie inaczej zorganizowana niż tradycyjne przedszkole. Po pierwsze, w placówkach Montessori zazwyczaj nie ma znanych z klasycznych przedszkoli zabawek. 90% wyposażenia stanowią tzw. pomoce Montessori: karty do pracy, drewniane, odpowiednio ukształtowane cylindry i klocki, zminiaturyzowane przedmioty użytku codziennego. Oczywiście ważne miejsce zajmują również książki, ale i lalki czy figurki zwierząt. W tych ostatnich przypadkach bardzo ważne jest realistyczne oddawanie cech żywych istot. 

To jednak nie wszystko. W przedszkolach tradycyjnych zazwyczaj wyłącznie łazienki dopasowane są do wzrostu maluchów. W przypadku placówek Montessori całe przedszkole urządzone jest tak, aby maluchy mogły samodzielnie gotować (oczywiście we wsparciu i pod nadzorem opiekunów), przygotowywać posiłki, serwować je do stołu, a następnie samodzielnie po nich sprzątać. 

Metoda Montessori w praktyce

Ponieważ w montessoriańskiej metodzie istotne jest wspieranie samodzielności, dzieci inspirowane są do indywidualnej pracy i nawiązywania relacji z innymi dziećmi. Wspólne, grupowe aktywności również stanowią ważny element dnia: istotne jest poranne spotkanie w kręgu, codzienne spacery i aktywność na świeżym powietrzu, eksperymenty i nauka. Jednak znaczną część dnia dzieci w bezpiecznych dla siebie i komfortowych warunkach samodzielnie podejmują aktywności przy życzliwym i ciepłym wsparciu opiekunów. Doskonałym przykładem takiej placówki są np. Mądre Główki w Warszawie. 

Co robią dzieci w żłobku Montessori?

Do żłobków Montessori zapraszane są dzieci między 12 a 36 miesiącem życia. Zgodnie z przekonaniami leżącymi u podstaw montessoriańskiej pedagogiki, jest to pierwszy okres rozwojowy, w którym dziecko jest tzw. nieświadomym twórcą. Jego zachowania charakteryzują się w tym okresie zależnością od innych, brakiem ustalonego języka, nieskoordynowanymi ruchami, rozwijaniem się poprzez pracę dłońmi i wielką ciekawością względem codziennych aktywności osób dorosłych. Jest to czas, w którym dziecko jest bardzo podatne na przyswajanie wiedzy.

Aktywności proponowane dzieciom w tych pierwszych trzech lata życia przez opiekunów przedszkolnych różnią się od konkretnego miesiąca życia. Opiekunowie są cierpliwi, spokojni i ciepli: każdą aktywność objaśniają spokojnie, angażując do tego również kontakt wzrokowy. 

Cała przestrzeń żłobka wyłożona jest miękkimi matami dla bezpieczeństwa i wygody dzieci. Półki z pomocami ustawione są na poziomie dostępnym dla dziecięcych dłoni. Aby stymulować dzieci do przebywania na brzuchu, blisko podłogi zawieszone są lustra (wykonane z bezpiecznych tworzyw) wraz z poręczami, dzięki czemu stawiające pierwsze kroki maluchy są zachęcane do podciągania się. 

Czas pracy własnej w żłobku Montessori nie jest blokiem czasu jasno zdefiniowanym, jak ma to miejsce już w placówce przedszkolnej. Zajęcia mają za zadanie stymulowanie intelektualnego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego rozwoju dziecka. Swobodna eksploracja, ćwiczenie małej i dużej motoryki, a także dodatkowe zajęcia jak pływanie, zajęcia logopedyczne wspierające rozwój mowy, pobudzanie świadomości przestrzennej i eksploracja sensoryczna to codzienność w tego typu placówce. 

Czy warto posłać dziecko do żłobka Montessori?

Niekiedy można spotkać się z obawami rodziców względem tej formy edukacji, że pozostawia ona zbyt wiele przestrzeni na samodzielność, często kojarzoną z brakiem uwagi poświęcanej dziecku. Tymczasem dziecko w placówce montessoriańskiej nie jest pozostawiane samo sobie: jest pod czujną i stałą obserwacją opiekunów, których celem jest dbanie o wychwytywanie tzw. faz wrażliwych dziecka, proponowanie mu aktywności mających na celu pogłębianie już zdobytych umiejętności. Dzieci uczące się od najmłodszych lat samodzielności i niezależności mają szansę eksplorować swoją indywidualność, a także rozwijają empatię i wiedzę na temat świata. 

Jeśli interesuje Cię żłobek Montessori w Warszawie, zajrzyj na stronę placówki Mądre Główki. Doświadczona kadra, złożona z pedagogów, logopedów i fizjoterapeutów, odpowie na wszystkie Twoje pytania i wątpliwości. 

Komentarze

Polecam

instagram @dzieckiembadz

Copyright © Dzieckiem bądź